لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

مردم در برخی ولایات هنوز هم از عملیات شبانه شکایت دارند


با آنکه ماموریت نظامی نیروهای خارجی در افغانستان به پایان رسیده اما برخی مردم در شماری از ولایات کشور از اجرای عملیات های شب هنگام توسط نیروهای خارجی شکایت می کنند.

آنها می گویند، اکثراً چنین عملیات های نیروهای خارجی بی هدف بوده و باعث آزار و اذیت زنان، مردان و کودکان می گردد.

سردار خان ملنگ زوی عضو شورای ولایتی پکتیا در صحبت با رادیو آزادی گفت که چند هفته قبل در ولسوالی زازی آریوب این ولایت نیروهای خارجی از طرف شب عملیات را انجام دادند:

" چند هفته قبل در در منطقه زازی ساعت ۱۲ شب عملیات کردند، پول موبایل مردم را با خود بردند و آنها را با ضرب گلوله زخمی کردند، این مساله را به والی گفتم و در جلسه امنیتی یاد کردیم، خارجی های که از جاهای دیگر می آیند در داخل پکتیا عملیات تصفیوی را انجام می دهند ولسوال، قوماندان امنیه، قوماندان سرحدی، رئیس امنیت بی خبر هستند ما تایید می کنیم که برخی خارجی ها عملیات تصفیوی انجام می دهند. "

شماری از باشنده های خوست نیز شکایت میکنند که در این ولایت نیز نیروهای خارجی عملیات شب هنگام را راه اندازی میکنند.

علاوه بر این گزارش ها می رساند که چند روز قبل نیروهای خارجی در برخی مناطق ولایت زابل نیز از طرف شب عملیات ها را انجام داده اند.

حمید الله توخی نماینده مردم زابل در ولسی جرگه در این مورد به رادیو آزادی میگوید: " در چندین منطقه ولسوالی شهر صفا این ولایت آنها ۴ تا ۵ عملیات را انجام دادند و مردم را جزا داده اند از آنجا بسوی قندهار حرکت کردند، ما هم تایید می کنیم که آنها در شهر صفا عملیات انجام داده اند. "

عملیات های شب هنگام که در آن به شمول زنان و کودکان به افراد ملکی نیز تلفات وارد شده است در سالهای گذشته یکی از جنجالی ترین موضوع میان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و نیروهای خارجی درافغانستان بوده است.

در برخی از این عملیات ها خانه های مردم نیز به شدت آسیب دیده و حتی در بسیاری از ولایات کشور مردم برضد این عملیات ها دست به اعتراض ها زده اند.

اما وزارت دفاع می گوید که از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی که ماموریت نظامی نیروهای خارجی درافغانستان به پایان رسیده تمام عملیات ها از سوی نیروهای افغان انجام می شود.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: " خارجی ها با ما در بخش هوایی کمک می کنند ما فعلاً قطعات کوماندو و قطعات خاص داریم آنها آموزش داده شده اند که در عملیات اشتراک نمایند، تمام عملیات که در افغانستان انجام می شود از طرف خود ما می شود چه از طرف روز و یا هم از طرف شب و زمانیکه به کمک خارجی ها در عملیات هوایی نیاز باشد آنها با ما کمک می کنند دیگر تمام عملیات ها از سوی قطعات کوماندو و قطعات خاص ما انجام می شود. "

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر نیروهای خارجی در افغانستان را نیز داشته باشیم اما پاسخ از سوی آنان در این زمینه دریافت نکردیم.

پیش از این نیروهای ماموریت حمایت قاطع گفته اند که آنان در افغانستان ماموریت نظامی شان را متوقف ساخته اند وهر گاه عملیاتی نظامی از سوی آنان اجرا گردد رهبری آن مستقیماً از سوی واشنگتن صورت می گیرد.

انتقاد ها بخاطر اجرای عملیات های شبانه از سوی نیروهای خارجی در افغانستان در حالی صورت می گیرد که چندی پیش پس از سقوط شهر کندز نیروهای امریکایی شفاخانه داکتران بدون سرحد در این شهر را بمباردمان کردند که حدود شصت تن در آن کشته و زخمی شدند و عکس العمل های جدی را به همراه داشت.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG