لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

اولین اجلاس کمیته گزینش اعضای کمیسیونهای انتخاباتی در کابل


قرار است امروز پنجشنبه کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی افغانستان اولین اجلاس خود را در کابل برگذار نماید و بعد از آن صحبت ها را با رئیس جمهور اشرف غنی آغاز کند.

کمیته هفت نفری گزینش کمیسیون های انتخاباتی دیروز در کابل اعلان شد که از دین محمد گران، محمد نادر هوتک، لطف الرحمان سعید، فهیم دشتی، نعیم ایوب زاده، زرقا یفتلی و احمد ضیا لنگری عبارت می‌باشند.

به اساس فرمان تقنینی شماره ۸۵ رئیس جمهور یک عضو این کمیسیون از سوی شورای عالی ستره محکمه معرفی شده، یک عضو دیگر آن از سوی کمیسیون خدمات اداری و ملکی، عضو سومی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات پیشنهاد شده اند.

یک عضو دیگر را کمیته نظارت بر قانون اساسی پیشنهاد کرده و سه تن دیگر آنها فعالان جامعه مدنی می‌باشند.

به اساس این فرمان تقنینی یک تن از فعالان مدنی باید خانم باشد، یک تن دیگر از فعالان تلاش های انتخاباتی و دیگرش باید از رسانه ها باشد.

رئیس کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی شاه سلطان عاکفی در مورد هدف این کمیته به رادیو آزادی گفت: " طبق احکام قانون این کمیته برای این توظیف است تا افراد واجد شرایط را برای کمیسیون محترم مستقل انتخابات و کمیسیون محترم مرکزی شکایات انتخاباتی معرفی بکنند. "

آقای عاکفی همچنان در مورد اصول کاری کمیته گزینش کمیسیون های انتخاباتی توضیحات داد: " بعد از انتخاب رئیس خود این کمیته اصولاً باید بعد از۱۰ یا ۱۵ روز موضوع را اعلان بکنند و بعد از آن درخواست های افراد واجد شرایط را دریافت بکنند و از آن درخواست های که به ایشان می‌رسند باید ۲۱ تن واجد شرایط را برای کمیسیون مستقل انتخابات شارت لیست بکنند و همچنان ۱۵ تن دیگر را برای کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی فهرست کنند. "

طبق قانون اعضای کمیسیون های انتخاباتی بعداً به رئیس جمهور معرفی می‌شوند و باز هم طبق قانون رئیس جمهور صلاحیت دارد که از این ۲۱ نفر پیشنهاد شده برای کمیسیون مستقل انتخابات هفت نفر را که زنان هم در بین آنها شامل باشند و پنج تن دیگر را به کمیسیون شکایات انتخاباتی تعین نماید.

نظر به گزارش ها، کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی امیدوار است که در هفته آینده جلسات علنی خود را آغاز نماید.

XS
SM
MD
LG