لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

از حمله خونین بر یک مکتب نظامی در شهر پشاور یک سال گذشت


پاکستان با برگزاری مراسم خاص و تعطیل عمومی امروز (شانزدهم دسمبر) از اولین سالگرد کشته شدن ۱۵۱ تن که در حمله بر یکی از مکاتب جان هایشان را از دست دادند، یاد بود بعمل آورد.

مهاجمان یکسال پیش از امروز بالای یک مکتب نظامی در شهر پشاور حمله کرده و ۱۵۱ تن را کشتند که ۱۳۴ تن کشته شده گان شاگردان بودند.

گروه تحریک طالبان پاکستانی در آنزمان با پذیرفتن مسړولیت این حمله، آنرا عکس العمل در برابرعملیات های نظامی اردوی پاکستان علیه این گروه خواند.

این حمله باعث شد تا تمام احزاب سیاسی پاکستان گردهم آمده و از حکومت خواهان اقدامات جدی در برابر شورشیان شدند که در نتیجه اردوی پاکستان عملیات در وزیرستان شمالی جایکه گفته میشود بیشتر شوریان مستقر اند را شدت بخشیده مواضع و پناهگاه های شورشیان را در آنجا هدف حملات هوایی قرار داد.

همچنان در یک اقدام دیگر حکومت پاکستان مجازات جرایم تروریستی را شدید تر ساخت.

اسلام آباد حمله برین مکتب را نقطه عطف در سیاست مبارزه با تروریزم دانست، قانون اساسی را تعدیل کرد و برای رسیده‌گی به قضایای افرادی که به جرایم تروریستی متهم هستند، محاکم نظامی را فعال کرد.

سوال اینجاست که آیا اقدامات حکومت پاکستان علیه گروه تحریک طالبان پاکستان موثریت داشته است؟

شمیم شاهد یکتن از کارشناسان مسایل سیاسی پاکستان در صحبت با رادیو آزادی در پاسخ می گوید: " پس از حمله بالای مکتب نظامی در شهر پشاور همه احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان از حکومت خواستند تا علیه تروریستان مبارزه کند که در نتیجه حکومت برخی اقدامات را هم روی دست گرفت، اما من در مورد این همه اقدامات اتخاذ شده مطمین نیستم، زیرا علیه آنهایکه از تروریستان حمایت می کنند چی از احزاب مذهبی و یا سیاسی این کشور اند، تا هنوز کدام عملیاتی راه اندازی نشده است. "

در حمله بالای مکتب (آرمی پبلک سکلول) ۱۳۴ شاگرد کشته شدند، در این جمع یگانه شاگرد اناث که جان داد یک دختر ۶ ساله بود، متباقی همه شاگردان ذکور بین ۷ تا ۱۷ سال بودند.

فهمیده بی بی یکتن از مادران که دو فرزند اشرا در این حادثه مرگبار از دست داده است، در صحبت با بخش مشال رادیو آزادی می گوید:

" هیچ نمیدانم که این همه بازی توسط کی انجام میشود، آیا خود آنها ( حکومت) در آن دست دارند. من که یک مادر هستم زمانیکه به مکتب میرفتم ده بار مرا تلاشی می کردند و از من کارت هویت امرا می خواستند پس این همه تروریستان با اسلحه شان چطور توانستند به داخل مکتب بروند. "

حمله خونین در مکتب شهر پشاور نه تنها خانواده های قربانیان را داغدیده در سوگ فرزندان شان کرد، بلکه مهاجرین افغان را که در پاکستان زندگی می کنند نیز بگونه های مختلف متضرر ساخت.

مهاجرین افغان که پیش از این هم از پولیس پاکستان چندان دل خوش نداشتند، پس از این حمله با آزار و اذیت بیشتر مواجه شده و حتی صد ها تن از این کشور اخراج گردیدند.

کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان ماهء پیش در صحبت با رادیو آزای گفت، در روند بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان افزایش چشم گیری نسبت به سال گذشته دیده میشود.

به گفتهء این اداره از آغاز سال جاری تا ماه نومبر امسال ۵۶ هزار مهاجر افغان به خواست خودشان به افغانستان بازگشتند، در حالیکه سال گذشته تعداد بازگشت کننده های افغان نزدیک به ۱۳ هزار تن بود.

مهاجرین افغان علت افزایش بازگشت های داوطلبانه به افغانستان را تشدید آزار و اذیت حکومت پاکستان پس از حمله بر مکتب شهر پشاور می خوانند.

شکیبا یکتن از مهاجرین افغان در شهر پشاور در صحبت با رادیو آزادی از قیودات وضع شده بالای مهاجرین پس از حمله بر مکتب شهر پشاور می گوید:

" منحیث یک مادریکه در پشاور زندگی می کنم این حمله که در آن اطفال کشته شدند مرا خیلی متاثر ساخت اما این حمله باعث شد تا فشار ها بالای مهاجرین افغان از سوی پولیس پاکستان افزایش یابد، خانه های را که مهاجرین به کرایه گرفته اند همه ثبت و راجستر شدند و هر یکماه دو ماه بعد پولیس می آید و خانه ها را می بیند، سیم کارت های تلیفون ما مسدود شد و حالا همه به ضمانت پاکستانی ها سیم کارت داریم. گشت و گزار محدود شده و حتی در مکاتب اولاد های مهاجرین افغان را که در گذشته به آسانی شامل می شدند، اکنون مهاجرین افغان نمی توانند اطفال شانرا به مکاتب پاکستانی شامل کنند. "

راشد اکبری یکتن از مهاجرین افغان دیگر که در شهر پشاور زندگی می کند می گوید: پس از حمله بالای مکتب آرمی پبلک سکول در پشاور، زندگی مهاجرین افغان در پاکستان بخصوص در این شهر بکلی تغییر کرد:

" در پشاور زندگی می کنم، پس از حمله بالای مکتب در این شهر زندگی افغانها بسیار مشکل شده است گشت و گزار افغانها بسیار محدود شده و نمی توانیم به هر جا به آسانی برویم. در گذشته می توانستیم به افغانستان رفت و آمد داشته باشتیم اما اکنون باید پاسپورت ویزه و حتی کارت هویت ملل متحد را با خود داشته باشیم این حمله مشکلات فراوان را به مهاجرین افغان ایجاد کرد. "

در حال حاضر حدود یک ملیون و شش صد هزار مهاجر افغان با داشتن کارت هویت در سرتاسر پاکستان زنده گی می کنند.

گزارش: فرشته نگاه

XS
SM
MD
LG