لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

وزارت دفاع افزایش تلفات نیروهای افغان را تأئید کرد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، با وجود افزایش حملات مسلحانه در جریان سالروان میلادی مخالفین مسلح نتوانستند کدام پایگاه نظامی در افغانستان بسازند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در مصاحبه با رادیو آزادی تائید کرد که مخالفین فعالیت‌های مسلحانه خود را در جریان سال ۲۰۱۵ افزایش داده‌اند.

آقای وزیری همچنان گفت، به طور نسبی ارقام تلفات نیروهای امنیتی نیز افزایش یافته است.

وی گفت:

"حملات و فشارهای مخالفین مسلح در مقایسه به سال ۲۰۱۴ در فصل های بهار و تابستان سال ۲۰۱۵ بیشتر بود.

به واقعیت ارقام تلفات به گونه نسبی در مقایسه به سال گذشته زیاد است."

آقای وزیری مشخص نساخت که به نیروهای افغان در جریان سال جاری میلادی چقدر تلفات وارد شده است.

آقای وزیری می‌گوید، مخالفین مسلح پلان داشتند که شصت ولسوالی مختلف افغانستان را در جریان سال روان میلادی سقوط دهند که به این هدف نرسیدند.

این در حالیست که اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا با ارائه گزارش به گانگرس این کشور وضعیت امنیتی افغانستان را در نیمه سال ۲۰۱۵ میلادی وخیم عنوان کرده است.

آقای کارتر در گزارش اخیر خود نوشته است که خشونت و ناامنی ها در افغانستان افزایش یافته و با کاهش نیروهای بین‌المللی حملات مخالفین بیشتر شده و تلفات نیروها افغان نیز نسبتاً افزایش پیدا کرده است.

وزارت دفاع امریکا همچنان می‌نویسد که مقاومت طالبان در مقابل ائتلاف به رهبری امریکا، نیروهای افغان و مردم یک تهدید است.

اینکه چرا حملات مخالفین مسلح و تلفات نیروهای امنیتی در جریان سال روان میلادی افزایش یافته استاین موضوع را با علی اکبر قاسمی عضو دفاعی کمیسیون ولسی جرگه مطرح ساختیم.

آقای قاسمی علت اساسی این مشکل را عدم تجهیز نیروهای افغان با وسایل مدرن عنوان کرد.

وی گفت:

"در این شکی وجود ندارد که افغانستان در یک جنگ درازمدت روبرو است، اینها آنچنان که لازم بود از آنها یک قطعه محاربوی تشکیل می‌شد وزارت دفاع افغانستان به شکل اساسی مطابق روز به سلاح مدرن مجهز می‌شد که این کار نشد. طبیعی است که مشکلات امنیتی فراوان نزد نیروها امنیتی افغان خواهد بود."

از سوی هم عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی علت افزایش ناامنی‌ها و خشونت در افغانستان را خروج نیروهای بین‌المللی و گسترش دامنه جنگ در مناطق مختلف افغانستان یاد کرد.

آقای امرخیل سفارش می‌کند که جهت حل این معضل، لازم است که هماهنگی خوب میان نیروهای افغان به میان آید و حکومت یک مدیریت منظم را ایجاد کند.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG