لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

حیات: در اثر درگیری بین طالبان در شیندند ۶۵ طالب کشته شده اند


مقامات محلی در هرات می گویند، درگیری های مسلحانه میان طالبان در منطقه زیرکوه ولسوالی شیندند فروکش نکرده است.

احسان الله حیات سخنگوی والی هرات گفت ۶۵ تن از طرفهای درگیرجنگ کشته شده اند و بیش از ۴۰ تن دیگر شان زخم برداشتند.

اما مولوی عبدالمنان نیازی معاون سیاسی مولوی عبدالرسول رهبر انشعابی گروه طالبان گفته است که بیشتر مناطق زیرکوه را از موجودیت افراد وابسته به ملا اختر منصور پاکسازی کرده اند.

حدود یک هفته میشود که جنگ شدید میان طالبان در منطقه زیرکوه ولسوالی شیندند ولایت هرات جریان دارد.

نبردی که به گفته مقامات محلی ناشی از اختلافات میان رهبری طالبان بر سر جانشین ملامحمد عمر رهبر پیشین طالبان در افغانستان است.

احسان الله حیات سخنگوی والی هرات میگوید، در جریان زد و خوردهای مسلحانه میان افراد وابسته به ملا اختر منصور و ملا عبدالرسول ۶۵ تن از دو طرف کشته شده و بیش از۴۰ تن دیگرشان زخم برادشته اند.

مولوی عبدالمنان نیازی معاون سیاسی ملا محمد رسول پافشاری دارد که این جنگ به هدف بیرون ساختن افراد وابسته به ملا اختر منصور از امارت اسلامی، در نقاط مختلف افغانستان از جمله ولسوالی شیندند راه اندازی شده است.

آقای نیازی ادعا می کند که آنان بیشتر محلات زیرکوه در ولسوالی شیندند ولایت هرات رااز وجود افراد وابسته به ملا اختر منصور پاکسازی کرده و تلاش ها بخاطر تصرف دیگر مناطق از نزد آنان جریان دارد.

با وجودیکه مولوی عبدالمنان نیازی جنگ در منطقه زیرکوه را نبرد طالبان علیه طالبان توصیف می کند اما طرف دیگر این جنگ با این جملات سخت مخالفت نشان می دهد.
قاری یوسف احمدی یکی از سخنگویان ملا اختر محمد منصور می گوید، طالبان در منطقه زیرکوه ولسوالی شیندند، جنگ شدیدی را علیه عساکر افغان، اربکی ها و اختطافگران به راه انداخته اند.

به دنبال مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان، اختلافات شدید بر سر رهبری این گروه ایجاد شده است.

حالا هر کدام از این گروه ها یک دیگر را متهم به موارد گوناگون می کنند.

مولوی عبدالمنان نیازی معاون سیاسی ملا محمد رسول رهبر انشعابی گروه طالبان افراد وابسته به ملا اختر منصور را وابسته به استخبارات کشورهای ایران و پاکستان کرده ادعا می کند که آنان در بیرون از سرحدات افغانستان تصمیم به کشتن مردم افغانستان می گیرند، اما قاری یوسف احمدی سخنگوی ملا اختر محمد منصور نسبت به این سخنان واکنش نشان می دهد و آنرا پوچ و بی اساس می خواند.

با وجودیکه تاکنون گزارش نشده است که درگیری های مسلحانه میان طالبان در منطقه زیرکوه ولسوالی شیندند ولایت هرات به افراد ملکی آسیبی رسانده باشد، اما هم مقامات محلی هرات و هم طالبان گفته اند که نیروهای زیادی از طالبان از ولایات مختلف افغانستان از جمله، هرات، غور، بادغیس، فاریاب و هلمند به شیندند رفته تا همکاران شان را در این جنگ کمک کنند.

نیروهای امنیتی در غرب افغانستان که ظاهراً نظاره گر جنگ خودی طالبان در زیرکوه ولسوالی شیندند هستند وعده می دهند که تدابیر پیشگیرانه امنیتی را نسبت به این نگرانی ها روی دست دارند.

اما کارشناسان نظامی در ولایت هرات نگران این وضعیت هستند.
آنان می گویند، دولت افغانستان باید چاره بسنجد تا طالبان نتوانند استقرار بیشتری در این منطقه به وجود آورند.

آنان می گویند، در صورتیکه دولت افغانستان نسبت به این قضایا بی تفاوت باشد، بیم آن وجود دارد که طالبان در ولسوالی شیندند ولایت هرات قوی تر شوند و همواره هرات را با تهدید های بزرگ امنیتی مواجه سازند.

گزارش: شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG