لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

زنان در عربستان برای اولین بار در انتخابات رای می‌دهند


زنان عربستان سعودی امروز برای انتخابات شوراهای شاروالی به پای صندوق های رای می روند. این اولین باریست که زنان در این کشور در انتخابات هم رای می دهند و هم خود را کاندید کرده اند.

بیش از پنج هزار مرد و حدود یکهزار زن خود را برای کرسی شوراهای شاروالی در عربستان سعودی کاندید کرده و بیش از ۱۳۰ هزار زن در مقایسه با یک میلیون سه صد پنجاه هزار مرد برای رایدهی ثبت نام کرده اند.

هر چند سهم زنان در این انتخابات خیلی اندک است، اما مهم این است که راه برای نقش تساوی بیشتر زنان در جامعه بستهء عربستان سعودی، باز شده است.

انتظار نمی رود که تعدادی زیادی زنان در این انتخابات برنده شوند، زیرا شماری کاندیدان مرد زیاد اند و از سوی دیگر زنان برای چنین مبارزه و کمپاین، تجربه ندارند.

هتون الفاسی هماهنگ کننده برای ارایه معلومات و آگاهی به زنان اشتراک کننده در این انتخابات گفت که برنده شدن زنان در این انتخابات هدف نهایی نبوده، زیرا به گفته وی این حق یک تبعه کشور است که تا روی آن تمرکز کند و او فکر می کند که این یک نقطهء عطف به شمار می رود.

خانم الفاسی افزود:

" ما به این انتخابات و سهم زنان در آن، همچون یک فرصتی می نگریم تا از حق خود استفاده کنیم و آن را به پیش ببریم."

شوراهای شاروالی تنها نهاد دولتی اند که اتباع عربستان سعودی می توانند نماینده گان شان را در آن انتخاب کنند.

این سومین بار در چند دههء اخیر است که به مردان سعودی اجازهء رایدهی به این گونه انتخابات را می دهند.

اولین انتخابات محلی در عربستان سعودی در سال ۲۰۰۵ و بعد آن در سال ۲۰۱۱ میلادی برگزار شد که تنها مردان حق اشتراک را در آن داشتند.

در کشور مانند عربستان سعودی که قوانین سختگیرانه در مورد جنسیت وجود دارد، مردان و زنان در مراکز جداگانه رای خود را به صندوق ها می اندازند.

کاندیدان زن نمی توانند مستقیماً با رای دهنده گان مرد شان، سخن بگویند و آنها باید برنامه های شان را از عقب بلندگو ها و یا از طریق خویشاوندان و طرفداران مرد شان، به مردم برسانند.

کاندیدان در این انتخابات، روی ۲۱۰۰ کرسی شورا های محلی به رقابت می پردازند و افراد برای ۱۰۵۰کرسی دیگر از سوی پادشاه عربستان سعودی انتصاب می شود.

در حالیکه شوراهای شاروالی قدرت و صلاحیت های قانونگذاری را ندارند، اما آنها سلسلهء از مسایل اجتماعی محلی را نظارت می کنند.

همهء قدرت تصمیم گیری در عربستان سعودی بدست شاه سلمان و همهء وزرای کابینهء وی می باشد که متشکل از مردان است.

XS
SM
MD
LG