لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

"فرار دو تن، اعتماد ما را نسبت به دیگر افسران تضعیف نمی‌کند"


دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

هر چند این بار اول نیست که نیروهای امنیتی افغان حین آموزش تعلیمات نظامی از کشورهای غربی فرار می کنند، اما وزارت دفاع افغانستان این مسئله را یک موضوع فردی می خواند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر چند تحقیقات در این مورد آغاز گردیده اما این کار هیچگاهی روحیه و اعتبار نیروهای افغان را تضعیف کرده نمی تواند.

آقای وزیری افزود که در حال حاضر صدها افسر نظامی در کشورهای غربی، اروپایی و عربی مصروف آموزش های هوایی هستند.

وی گفت:

"ما افراد مطمئن و تضمین شده را ارسال می کنیم، در مورد آنان پالیسی وجود دارد اما این جامعه است که یک یا دو فرد ترک وظیفه کرده و فرار می کنند به معنی این نیست که ما نسبت به سایر افسران اعتماد را از دست دهیم، در مورد آنان تحقیقات جریان دارد و زمانیکه تکمیل شود با رسانه ها شریک خواهیم ساخت."

این اظهارات در حالی صورت می گیرند که به تازه گی دو تن از افسران نیروهای هوایی افغان که در جورجیا ایالات متحده امریکا مصروف فراگیری تعلیمات هوایی بودند فرار کردند.

قبل از این در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز سه تن از افسران اردوی ملی از ایالات ماساچوستس امریکا که برای آموزش رفته بودند فرار کردند که بعداً در سرحد میان آن کشور و کانادا توسط پولیس امریکا بازداشت گردیدند.

قبل از آن یکی از افسران نظامی که مسئولیت برافراشتن بیرق افغانستان را در یکی از نشست ها به عهده داشت قبل از برگزاری مراسم در میدان هوایی لندن خواهان پناهنده گی شد.

برعلاوهء این، در سال ۲۰۱۰ میلادی همچنان ۱۷ تن از نیروهای افغان از قرارگاه آموزش های نظامی ایالات تکزاس امریکا پا به فرار گذاشتند.

در این حال کارشناسان امور تعداد افراد فراری را نسبت به افراد که دوباره به کشور برگشته و خدمات شایسته را انجام داده اند اندک خوانده می گویند که با این هم حکومت باید در این زمینه توجه کند.

شاه محمود میا خیل یک تن از کارشناسان امور نظامی در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"طبعاً یک فردیکه به یک ارگان نظامی و یا غیر نظامی کار می کند به آن تعهد می داشته باشد، تصامیم که یک فرد در همان ارگان اتخاذ می کند طبعاً که تصمیم انفرادی است اما تاثیرات مثبت و یا منفی بالای تمام سیستم می داشته باشد."

آقای میاخیل وزارت دفاع افغانستان را در این عرصه مقصر نمی داند و می گوید که این نوع تصامیم انفرادی است و با آنکه وزارت برای ارسال آنان یک پروسیجر دارد اما باز هم برای جلوگیری از آن اقدام کرده نمی تواند.

وی افزود که فرار جوانان از افغانستان در دو سال گذشته مشابه با دوره قبل از کودتای هفت ثور است و به گفته وی اگر حکومت در کل به فرار سرمایه و جوانان افغان توجه نکند، ممکن عواقب ناگواری در پی داشته باشد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG