لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

ولسی جرگه کشته شدن افراد ملکی در میدان وردک را محکوم کرد


خبر کشته شدن شماری از اطفال در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک در نتیجه فیر نیروهای اردوی ملی، عکس العمل تند ولسی جرگه را برانگیخته است.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه که ریاست جلسه عمومی روز شنبه را به عهده داشت با محکوم نمودن این رویداد دستور داد تا هیئتی از سوی این جرگه تعین شده و قضیه را از نزدیک بررسی نماید.

وی گفت:

"حادثه غم انگیز میدان وردک غم همه افغانستان است، ما این رویداد را با الفاظ شدید تقبیح می‌کنیم به کمیسیون امنیت داخلی وظیفه سپرده می‌شود که به طورعاجل یک هیئت را تعین کرده و به ساحه فرستاده شود تا موضوع را از نزدیک بررسی کند."

این تصمیم پس از آن اتخاذ گردید که شماری ازاعضای این جرگه انتقاد کردند که این بار بجای داعش و طالب نیروهای امنیتی افغان دست به کشتار افراد ملکی زده و این قضیه باید به طور دقیق بررسی شود.

شیر ولی وردک یکی از اعضای این جرگه با اشاره به چگونگی رویداد گفت، این کار افراد مغرض است که در صفوف اردوی ملی جا گرفته و طرفدار تأمین امنیت در کشور نیستند.

وی افزود:

"شهدای ما که بدبختانه از سوی دوستان ما شهید شده‌اند از سوی اردو شهید شده‌اند و در اردو از طرف کسانی شهید شده‌اند که بد بختانه در افغانستان اتفاق و اتحاد را نمی‌خواهند."

شریف الله هوتک یک عضو شورای ولایتی میدان وردگ روز جمعه در صحبت با رادیوآزادی گفت که حین درگیری نیروهای اردوی ملی و مخالفان مسلح یک هاوان از سوی اردوی ملی به منطقه پرتاب گردیده که در اثر آن ده طفل کشته شده و شش تن شان زخمی شدند.

در این حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز از طریق صفحه تویتر اش با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و خواهان بررسی جدی این رویداد شده است.

این بار نخست نیست که چنین رویداد رخ می‌دهد و افراد ملکی در آن قربانی می‌شوند، بلکهقبل از این نیز برخی باشنده‌گان ولایات ناامن انتقاد کرده‌اند که نیروهای امنیتی افغان در جریان انجام عملیات ها بالای منازل مسکونی فیر کرده‌اند.

اما وزارت دفاع ملی تأکید می‌کند که نیروهای امنیتی افغان متعهد به حفظ جان افراد ملکی بوده و کمیسیونِ برای بررسی قضیه میدان ورد ک نیز تعین شده و به ساحه فرستاده شده است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیوآزادی در مورد تعین کمیسیون چنین گفت:

"رویدادی که در ولایت میدان وردک رخ داده است برای بررسی آن سرپرست وزارت دفاع یک کمیسیون را تعین کرده و به ساحه فرستاده شده است تا موضوع را از نزدیک بررسی کند و عاملین آنرا به پنجه قانون بسپارد."

آقای وزیری گفت، پس از ختم بررسی کمیسیون موظف این رویداد هرگاه این حادثه به صورت قصدی و یا اشتباه صورت گرفته باشد برای عاملین آن جزا داده می‌شود.

اعضای ولسی جرگه در حالی نیروهای اردوی ملی را متهم به کشتن اطفال در ولایت میدان وردک می‌کنند که مقامات امنیتی همواره بر حفظ جان افراد ملکی تأکید کرده و گفته اند در برخی موارد این مسأله سبب می‌گردد تا عملیات های نظامی با مخالفان مسلح زمانگیر گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG