لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۸

عدم تفصیلات در بودجه ۱۳۹۵زمینه فساد اداری را فراهم می‌کند


نبود تفصیلات لازم در بودجه مصرفی و منابع پولی آن، سهیم نساختن مردم، مقامات محلی و جامعه مدنی نگرانی‌ها در میان مردم بخصوص فعالان جامعه مدنی را برانگیخته است.

دیده بان شفافیت افغانستان و نهادهای جامعه مدنی روز شنبه طی نشستی در کابل بر بودجه ملی سال ۱۳۹۵ انتقاد کرده گفتند که نبود تفصیلات لازم در بودجه زمینه را برای فساد اداری هموار می‌سازد.

سید اکرام افضلی رئیس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که برای بررسی تطبیق و عدم تطبیق پروژه‌ها نیاز است تا در بودجه در مورد هر پروژه جزئیات بیشتر ارائه گردد.

وی گفت:

"تخصیص ها باید واضح باشد، به سطح محل، ولسوالی، ولایت و یا هر سکتور دیگری باید واضح باشد که پول ها را این ها به کدام پروژه ها، به کجاها مصرف می‌کنند، تا واقعاً ما بدانیم بر یک پروژه در یک منطقه مشخص که در نظر گرفته شده بود، آیا پول به آنجا رسید یا نه؟ آیا تطبیق شده یا نشد؟ تا بالاخره یک حسابدهی اجتماعی به میان آید."

بودجه مالی سال ۱۳۹۵ افغانستان بعد از تصویب مشرانو جرگه افغانستان جهت تائید به ولسی جرگه فرستاده شده است.

همه ساله در ربع اخیر سال وزارت مالیه بودجه مصرفی سال آینده را با در نظر داشت منابع تهیه و چگونگی مصارف آن را تهیه کرده و برای تصویب و تائید به شورای ملی می‌فرستد.

اما شینکی کروخیل عضو کمیسیون بودجه ولسی جرگه افغانستان که در این نشست حضور داشت می‌گوید که از یک طرف وقت برای بررسی بودجه محدود بوده و از طرف دیگر این جرگه حقِ به میان آوردن تغییر در بودجه را ندارد.

در این حال وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که بودجه افغانستان با در نظر داشت تمامی موارد تهیه می‌گردد و بعد از گفتگو با ۵۶ واحد بودجوی کشور به شورای ملی برای تصویب ارسال می‌گردد.

اجمل عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، هر فردی‌ که در مورد انتقاد و یا پیشنهادی داشته باشد، می‌تواند با این وزارت در میان گذارد.

وی گفت:

"بودجه سال ۱۳۹۵ بر اساس امکانات ساخته شده نه بر اساس تقاضا، بر اساس تشکیل حکومت افغانستان، منابع در دست داشته، تعادل بیلانس میان مصارفات و عواید کشور و یک اصل مهم دیگر اینکه بر اساس موثریت و مثمریت پروژه ها ساخته شده است، باز هم اگر فردی می‌گوید که بودجه ما جوابگو نیست ما منتظر نظریات ولسی جرگه هستیم."

وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که برخی از فعالان جامعه مدنی و شماری از متخصصین مسایل مالی در تهیه بودجه اشتراک کرده و بودجه از هر لحاظ بررسی شده است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG