لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

فیصل: تنظیم طالبان تحت یک رهبری در مبارزه با تروریزم کمک نمی‌کند


پس از نشر خبر کشته و یا هم زخمی شدن ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان، پاکستان تلاش می‌نماید تا گروه از هم پاشیده طالبان را تحت یک رهبری تنظیم کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، پاکستان این تلاش‌ها را ماه ها قبل یعنی پس از مرگ ملا محمد عمر بیشتر ساخته است.

اما آقای فیصل می‌گوید که همچو تلاش ها در امر مبارزه با تروریزم تاثیرگذار نخواهد بود.

وی گفت:

" حامیان و حمایت کننده‌گان طالبان در پاکستان تاکنون نتوانسته اند یک رهبری واحد برای طالبان تعین نمایند اما بحث ما اینست که چنین فعالیت‌ها هیچ زمانی کمک کرده نمی‌تواند، اگر پاکستان به واقعیت می‌خواهد در منطقه مشکلات تروریزم حل گردد آنها بطور صادقانه با تروریزم مبارزه کنند."

آقای فیصل در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان کشته شده است، می‌گوید: در حال حاضر آنها تنها خبر زخمی شدن وی را تائید می‌کنند.

تلاش‌ها از سوی پاکستان بخاطر تعین رهبر جدید طالبان در حالی صورت می‌گیرد که شماری از مقامات افغان در صحبت با رادیو آزادی گفتند که در نتیجه اختلافات میان طالبان ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان سه شنبه هفته گذشته نزدیک شهر کویته از سوی یک گروه دیگر طالبان ابتدا زخمی و بعداً جان باخت.

مسئولیت این حمله بر ملا اختر محمد منصور را یک گروه دیگر طالبان به رهبری ملا رسول که از طالبان جدا شده است، برعهده گرفته است.

از سوی هم آژانس خبری پژواک به نقل از یک منبع طالبان نوشته است که ملا هیبت الله آخند به حیث سرپرست طالبان تعین شده است.

این منبع که از افشای نامش خودداری کرده، گفته است که تداوی ملا اختر محمد منصور مدت هشت ماه را در بر می‌گیرد و به همین دلیل طالبان چنین تصمیم را گرفته اند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان خبر زخمی شدن ملا اختر محمد منصور رهبر این گروه را نادرست خوانده و آن را رد کرده است.

این در حالیست که امرسینها سفیر هند در کابل به روزنامه هندو گفته است که پاکستان تلاش می‌نماید تا شبکه حقانی را به حیث رهبر طالبان به جهان معرفی نماید.

آقای سینها همچنان گفت است که اگر در شرایط کنونی افغانستان با پاکستان همکاری نماید به معنی اجازه دادن به پاکستان است تا رهبری طالبان را تعین کند.

به گفته وی این کار باید صورت نگیرد بخاطریکه پروسه صلح در افغانستان باید از سوی افغانها رهبری و به پیش برده شود.

اما اینکه اختلافات میان طالبان و تلاش‌های پاکستان برای تعین رهبر جدید این گروه چه تاثیر بالای پروسه صلح در افغانستان دارد پاسخ این سوال را محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح ارایه می‌کند:

" فعلاً چند پارچگی در گروه طالبان مشهود است، آنها پروسه صلح را به چالش می‌کشانند زیرا ما به دنبال یک صلح جامع هستیم که همه شمول باشد."

از سوی هم برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند، چند دست شدن طالبان پاکستان را مجبور ساخته تا به گروه های دیگر توجه نماید.

طوفان وزیری یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، به همین دلیل پاکستان تلاش می‌ورزد تا سرمایه گذاری اش را بالای شبکه حقانی بیشتر سازد.

وی گفت:

" پاکستان روی انتخاب های مختلف کار می‌کند که از آن جمله شبکه حقانی است و پاکستانی ها می‌خواهند هم در میدان جنگ و هم در پروسه صلح نقش شبکه حقانی را برجسته کرده و بعداً توسط آنها به اهداف شان برسند."

آقای وزیری می‌گوید، شبکه حقانی در مقایسه با طالبان با شبکه های تروریستی دیگر مانند جنبش اسلامی ازبیکستان روابط نزدیکتر دارد و این مسأله نیز سبب شده تا پاکستان روی این شبکه توجه بیشتر نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG