لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۷

افغانستان در ارایه خدمات انترنت از بین 167 کشور 156م شد


آیا می دانید که افغانستان در ارایهء خدمات انترنتی در سطح جهان در مقام چندم قرار دارد؟

پس بشنوید... در حال حاضر در جهان حدود سه میلیارد و دو صد میلیون تن به خدمات انترنتی دسترسی دارند و حدود هفت اعشاریه یک میلیارد سیم کارت تیلفونی در جهان استفاده می شود.

در افغانستان حدود پنج میلیون تن از خدمات انترنت استفاده می کنند که در سطح جهانی و با توجه به تعداد نفوس درحال افزایش این کشور، یک رقم کم را تشکیل می دهد.

در گزارش تازهء سازمان ارتباطات بین المللی گفته شده است، کوریای جنوبی، در سطح جهان دارای پیشرفته ترین خدمات است و به تعقیب آن کشورهای دنمارک و آیسلند در ردیف دوم و سوم قرار دارند.

سازمان ارتباطات بین المللی می گوید، با وصف برخی پیشرفت ها در عرصه تکنالوژی معلوماتی در افغانستان در پنج سال گذشته این کشور در بخش ارایهء خدمات انترنتی پیشرفت نداشته و از جملهء 167 کشور جهان که در آن خدمات انترنتی ارایه می شود، افغانستان مقام 156 را دارد.

بر اساس گزارش تازهء سازمان ارتباطات بین المللی در جدول خدمات انترنتی، افغانستان از آخر فهرست یازدهم است و خدمات انترنتی در این کشور در همان سطحی است که در سال 2010 میلادی قرار داشت.

اما در عوض کشورهای همسایه های افغانستان مانند پاکستان و چین در پنج سال گذشته در زمینهء ارایهء خدمات انترنتی پیشرفت های قابل توجه داشته اند.

پاکستان در این جدول 143م و چین در ردیف 82م قرار دارد.

اما مقام های افغان ابراز امیدواری می کنند که تا چند سال آینده و با تکمیل شدن پروژهء فایبر نوری، حدود نصف نفوس افغانستان به خدمات انترنتی دسترسی حاصل خواهند کرد.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گوید، برنامه های مشخص را برای رشد خدمات انترنتی و بهبود کیفیت آن روی دست دارد.

ایمل مرجان سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گوید:
"تلاش ها برای پروژه های بزرگتر به خاطر تقویت انترنت افغانستان در سطح منطقه جریان دارد."

به گفتهء ایمل مرجان، در حال حاضر افغانستان بیست گیگا بت معادل بیست هزار میگابت انترنت دارد که پنج میلیون تن از آن استفاده می کنند و تا پنج سال آینده، افغانستان پنجاه تا شصت گیگابت انترنت خواهد داشت که حدود نصف نفوس این کشور از خدمات آن مستفید خواهند شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG