لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۴

سروی: ۴۶ درصد افغانها از فعالیت پولیس محلی رضایت دارند


هر چند پیش از این در شماری از ولایت های افغانستان نسبت به کارکرد پولیس محلی شکایت های مطرح شده، اما نتایج یک سروی جدید در این کشور نشان میدهد که نزدیک به ۵۰ درصد مردم از فعالیت های این نیروها در عرصه تأمین امنیت راضی به نظر میرسند.

گفته میشود که این سروی از سوی صندوق وجهی تطبیق قانون یا LOTFA به همکاری مالی اداره انکشافی سازمان ملل متحد یا UNDP در ۱۵ ولسوالی ولایت های بلخ، بامیان، هرات، کابل، ننگرهار، پنجشیر و پروان انجام شده است.

جاسلین مسن معاون اداره انکشافی سازمان ملل متحد میگوید، یافته های این سروی نشان میدهد که ۴۶ درصد مردم نسبت به فعالیت های پولیس محلی رضایت دارند، ۳ درصد ابراز ناخشنودی کرده و ۵ درصد نیز معلومات نداشته اند.

آقای مسن ابراز امیدواری میکند که حکومت افغانستان با استفاده از این سروی در راستای پُر کردن خلا های موجود و معیاری سازی فعالیت های پولیس محلی اقدام نماید.

وی گفت:

" هدف اصلی سروی این بود که میزان همکاری مردم و پولیس را مشخص نمائیم، تمرکز این سروی بیشتر روی تقویت اعتماد مردم نسبت به پولیس و ایجاد همکاری بین آنان بود. یافته های این سروی وزارت امور داخله را کمک خواهد کرد تا پلان ها و پالیسی های شان را تقویت، فعالیت های پولیس را قوی و خلا های موجود در این بخش را نیز پُر نماید."

گفته میشود که کار عملی این سروی در اول ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد و پس از مصاحبه با نزدیک به هفت هزار تن در حدود سه ماه تکمیل شد.

این در حالیست که پیش از این در خصوص فعالیت های پولیس محلی شکایت های زیادی مطرح شده و شماری از سازمان های حقوق بشری نیز گفته اند که این نیروهای در موارد زیادی در قضایای جنایی دست داشته اند.

پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی نیز دستور داده تا نیروهای پولیس محلی در هر ولایت در چوکات قوماندانی امنیه فعالیت نمایند.

در عین حال نورالحق علومی وزیر امور داخله میگوید که تلاش خواهد شد تا پولیس از عرصه سیاسی بودن کاملاً به دور و بیشتر تمرکز شان را به تأمین امنیت کشور معطوف نمایند.

وی گفت:

" پولیس ما را در عرصه سیاسی بودن کشیدیم و میکشیم، هیچگاه باید کسی به این فکر نباشد. رهبری افغانستان جز برنامه هایش است که پولیس شان غیر سیاسی یعنی نیروهای امنیتی در صورت کل و نیروهای دفاعی اینها بی طرفانه کار کنند. دشمنان مردم افغانستان بین ما تفرقه می اندازند و حکومت میکنند به عناوین گوناگون، بی طرفی پولیس باعث میشود که در یک محل کوچک و یا بزرگ وظایف شان را انجام میدهند."

در این اواخر از وجود گروه های مسلح غیر مسوول در برخی از ولایت ها شکایاتی مطرح شده است.

هر چند وزارت امور داخله پیش از این گفته که برنامه خلع سلاح افراد مسلح غیر مسوول را آغاز کرده، اما فعالیت این گروه ها هنوز هم باعث درد سرهای زیادی بین مردم عام شده است.

گزارش: ویدا بره‌کی

XS
SM
MD
LG