لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

نقش گلبدین حکمتیار در صلح افغانستان چی خواهد بود؟


گلبدین حکمتیار که در چهل سال گذشته همواره با حکومت های کابل در جنگ بوده برای تحقق صلح در افغانستان، شروط دشواری را پیشنهاد کرده است.

او که در لیست تروریستان جهانی امریکا شامل است در یک پیام ودیویی تازه گفته است که صلح عادلانه را می خواهد به شرط آنکه نیروهای بین المللی از افغانستان بروند و در سال ۲۰۱۶ میلادی انتخابات برگزار شود.

تحلیل گران، این حرف ها را تلاش حکمتیار برای نشان دادن قدرت و نفوذ اش می دانند.

گلبدین حکمتیار قبلاً نیز پیش شرط های مشابه را مطرح کرده است که به نظر کارشناسان عملی شدن آن کار دشوار و حتا ناممکن است.

حکمتیار در پیام ویدیویی تازه اش گفته است که صلح ممکن بوده و جنگ توقف خواهد یافت، اما در صورتیکه اشغال خاتمه یابد و به افغانها حق تعیین سرنوشت و ایجاد حکومت مورد علاقه شان داده شود.

با آنکه افراد نزدیک به حزب اسلامی می گویند که گلبدین حکمتیار در داخل افغانستان است، اما اسوشیتد پرس نوشته است، ویدیویی را که در هفته جاری به دست آوردند در یک مکان نا معلومی پاکستان ثبت شده است.

گلبدین حکمتیار از افراد مطرح در آغاز جهاد و مبارزه علیه نیروهای شوروی سابق در افغانستان به شمار می رود.

در دوران ریاست جمهوری محمد داود خان او به پاکستان رفت و پس از فعالیت اش به عنوان صدراعظم حکومت مجاهدین در دهه هفتاد هجری شمسی، متباقی عمر سیاسی اش را در مخالفت با حکومت های افغانستان سپری کرده است.

حکمتیار در تازه ترین پیام ویدیویی اش گفته است که اگر حکومت افغانستان و امریکا صلح می خواهند، یگانه راه رسیدن به این هدف، طرح پیشنهادی وی می باشد.

در همین حال، حامد میر کارشناس مسایل سیاسی افغان می گوید که حالا حکمتیار در حاشیه تاریخ قرار گرفته است.

به باور آقای میر، گلبدین حکمتیار آن نیروی ضایع شدۀ است که با گذشت زمان از کار افتاده است.

این کارشناس به اسوشیتد پرس گفته است، هیچ کس نقش پیشتاز گلبدین حکمتیار را در مبارزه بر ضد شوروی سابق در افغانستان نادیده گرفته نمی تواند و به همین دلیل حکمتیار خودش را یک بخشی از صلح می داند.

اما به باور آقای میر، رهبر حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در یک دنیای دیگر به سر می برد و واقعیت های عینی افغانستان را نمی بیند.

افراد نزدیک به حزب اسلامی به اژانس خبری اسوشیتد پرس گفته اند که حکمتیار قبلاً نماینده گان خود را به کابل فرستاده و علاقه مندی اش را به مذاکرات ابراز داشته است.

اسوشیتد پرس به نقل از منابع نزدیک به گلبدین و یک مقام افغان که نخواسته اند نامی از آنان گرفته شود نوشته است که نماینده گان حکمتیار با رئیس جمهور اشرف غنی و احتمالاً با دیگر مقامات حکومت افغانستان دیدار داشته اند.

اما حکومت افغانستان آوازه های ملاقات رهبران حکومت با نماینده گان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را رد کرده است .

گزارش: جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG