لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

یک هیات ایالت های خیبر پشتون‌خواه و بلوچستان به کابل رسید


آفتاب احمد شیرپاو سابق وزیر ایالت خیبر پشتون‌خواه نیز در ترکیب هیات پاکستان قرار دارد
آفتاب احمد شیرپاو سابق وزیر ایالت خیبر پشتون‌خواه نیز در ترکیب هیات پاکستان قرار دارد

یک هیات از چهره های سیاسی و ملی ایالت های خیبر پشتون‌خواه و بلوچستان در حالی به افغانستان آمده اند که در این اواخر روابط میان کابل و اسلام آباد به تیره‌گی گراییده است.

این هیات ده نفری در کنار اشتراک در مراسم فاتحه افضل خان لالا در کابل، با مقامات افغان روی پروسه صلح، چگونگی روابط میان دو کشور و برخی موضوعات دیگر بحث خواهند کرد.

عبدالغفور لیوال معین مسلکی وزارت سرحدات و قبایل افغانستان روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت که در جمع این هیات اشخاصی نیز حضور دارند که از نفوذ زیاد در ایالت های خیبر پشتون‌خواه و بلوچستان برخوردار می‌باشند:

" در حدود ده نفر از بزرگان سیاسی و رهبران ملی خیبرپشتونخواه و بلوچستان صحبت های خواهند داشت با بزرگان و سیاستمداران افغانستان در این صحبت ها در مورد مسایل منطقه، صلح و مشکلات مشترک که در دو طرف خط دیورند وجود دارد صحبت خواهد شد. "

آفتاب احمد خان شیرپاو، اسفندیار ولی خان، افراسیاب ختک، سناتور عثمان کاکر و محمود خان اچکزی در این هیات ده نفری از اشخاص با نفوذ و چهره های برجسته سیاسی خوانده می‌شوند.

آنان قبل از این نیز سفر های به افغانستان داشته اند که در آن روی روابط میان کابل - اسلام آباد و موفقیت پروسه صلح در این کشور گفتگوهای را انجام داده اند.

آما سوال اینجاست که سفر هیات پاکستانی به افغانستان چقدر روی روابط هر دو کشور تاثیر گذار بوده و از نگاه سیاسی برای این کشور چه اهمیت خواهد داشت؟

سخی مشوانی یک عضو ولسی جرگه در پاسخ به این سوال می‌گوید:

" هیات های که از پاکستان به افغانستان می‌آیند و یا از افغانستان به پاکستان می‌روند این چنین سفرهای هیات منفی نیست و جنبه های مثبت دارد اما متاسفانه که در این سفر ها یک دیدن می‌شود ولی در موردش اقدام عملی نمی‌شود اینها باید چیزی را که در این جا می‌شنوند با حکومت خود در میان بگذارند و یا هیات که از کشور ما می‌رود همه شنیدنی های خود را از آن کشور با حکومت خود شریک سازد و برای مشکلات راه حل پیدا کنند. "

این هیات چهره های سیاسی و ملی ایالت های خیبر پشتون‌خواه و بلوچستان در حالی به افغانستان آمده اند که قرار است بزودی سرتاج عزیز مشاور ارشد صدراعظم پاکستان و جنرال راحیل شریف لوی درستیز اردوی آن کشور نیز به کابل بیایند.

با آنکه آجندای سفر سرتاج عزیز و راحیل شریف به افغانستان تا کنون مشخص نشده است، اما روی چگونگی آغاز دوباره گفتگو های صلح، روابط میان دو کشور و برخی مسایل دیگر بیشتر تمرکز خواهد شد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG