لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۱

روسیه می‌گوید سقوط طیاره جنگی روسی توسط ترکیه یک تحریک پلان شده بود


سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید سقوط دادن طیاره جنگی روسی توسط ترکیه در سرحد میان سوریه و ترکیه یک تحریک پلان شده بود و متحدین ناتویِ انقره تلاش دارند روی عمل دیروز نیروهای ترکی به نحوی پرده بیندازند.

این بیانات لاوروف به خبرنگاران یکروز بعد از آن ایراد شده است که جتهای ترکی یک طیارهء جنگی روسی را که مشغول حملات هوایی در شمال سوریه بود سقوط دادند.

یک پیلوت روسی دراین حادثه کشته شد.

لاوروف گفت، ناتو و اتحادیه اروپا اظهارنظرهای عجیبی در مورد این حادثه کرده اند.

لاوروف ابراز تاسف کرد که ناتو و اتحادیهء اروپا در مورد این حادثه ابراز تاسف و تسلیت نکرده اند.

وزیر خارجه روسیه گفته است، مسکو شک دارد که این حادثه عمدی نبوده باشد:

"ما شک داریم، که این یک عمل غیر عمدی بوده باشد. تمام این همه یک تحریک از قبل برنامه ریزی شده به نظر می‌رسد."

به گفته لاوروف روسیه معلوماتی را در مورد سقوط طیاره سو ۲۴ جمع آوری نموده که آماده است با جامعه بین المللی شریک بسازد.

سرگی لاوروف افزود، مسکو پلانی ندارد که هیاتی را به ترکیه بفرستد و مهمانان بلند پایهء ترکی را در روسیه بپذیرد.

ولی مولود کاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته است با همتای روسی اش صحبت تیلفونی داشته و دو جانب توافق کردند آیندهء نزدیک باهم ملاقات کنند.

دراین حال رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه امروز در استانبول روی حق دفاع از حریم هوایی کشورش تاکید نموده گفت:

"کسی نباید از ما انتظار داشته باشد که در صورت تخطی مکرر از امنیت سرحدات ما و در صورت خدشه دارشدن حقوق مشروع و حق استقلال ما، خاموش بمانیم. ما نمی‌خواهیم این حادثه وسعت یابد. ما تنها از امنیت و سرحدات خود دفاع میکنیم."

ترکیه گفته است، طیاره سو ۲۴ روسی بارها از حریم هوایی ترکیه تخطی کرد و قبل از آنکه سقوط داده شود ۱۰ بار به آن هُشدار داده شد ولی اردوی روسیه ادعای دیگری دارد.

تورن جنرال سرگی رودسکوی یکی از سخنگویان اردوی روسیه امروز در یک کانفرانس خبری در مسکو گفت، هیچ نوع تماس با پیلوتهای روسی برقرار نشده بود.

"هیچ تلاشی از سوی جت ترکی برای مکالمه یا تماس بصری با پیلوتهای ما صورت نگرفته است. یک راکت، طیاره سو ۲۴ را در قلمرو سوریه هدف قرار داد و این طیاره در خاک سوریه ۴ کیلومتر دور تر از سرحد ترکیه افتاد. پیلوتها توانستند کتاپوت کنند. براساس معلومات ابتدایی یکی ازین پیلوتها در هوا از زمین هدف قرار گرفته و کشته شد."

این سخنگوی اردوی روسیه همچنان گفت، عملیات جستجو و نجات برای یافتن پیلوتهای روسی در منطقهء سقوط طیاره صورت گرفت که در آن دو هلیکوپتر ام آی ۸ شامل بودند و درجریان این عملیات یکی ازین هلیکوپترها هدف قرار گرفته و مجبور به نشست شد و یک عملهء نجات که عضو نیروهای بحری روسیه بود، کشته شد.

XS
SM
MD
LG