لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

پاکستان در مورد پروسه صلح افغانستان با طالبان، پیشنهادات تازه دارد


چنین به نظر می رسد که کشور های قدرت مند جهان از پیشنهاد تازهء پاکستان در راستای آغاز گفت و گو های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان حمایت می کنند.

برخی از منابع افغان، غرب و پاکستانی به رادیو آزادی گفتند که پاکستان می خواهد این مساله را در اجلاس ماه آینده کشور های قلب آسیا در اسلام آباد مطرح نماید.

اما گفت و گو های صلح با تهدیدات رو به رو است.

وزیر مالیه افغانستان هفته جاری با صدراعظم پاکستان در اسلام آباد دیدار کرد.

اکلیل حکیمی به روز سه شنبه پس از بازگشت از اسلام آباد به خبرنگاران در کابل گفت که صدراعظم نواز شریف یک بار دیگر حمایت کشورش را از پروسه صلح افغانستان اعلان کرد.

اما آقای حکیمی افزود که وی در این ملاقات گفت که کابل از اسلام آباد انتظار اقدامات عملی را در پیشبرد روند صلح افغانستان دارد.

از یک طرف کابل به نیت پاکستان به دیدهء شک و تردید می نگرد، زیرا گفته می شود که آن کشور ظاهراً در حالی برای پیشبرد روند صلح افغانستان تلاش می کند که طالبان را در خاک اش پناه داده و از آنها حمایت می کند.

از سوی دیگر طالبان مسلح به دو دسته تقسیم شده اند.

یک منبع غربی در مورد صحبت های اخیر جنرال راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان با مقام های امریکایی گفت که وی در سفر به واشنگتن روی از سر گیری گفت و گو های صلح میان کابل و طالبان مسلح تاکید کرد.

این منبع به رادیو آزادی گفت که پاکستان تلاش می کند تا در جریان اجلاس کشور های قلب آسیا در مورد آغاز دوباره مذاکرات صلح توافق شود.

این نشست به تاریخ های هفت و هشت ماه دسمبر در اسلام آباد برگزار می گردد.

به گفته منبع، اسلام آباد برای قناعت کابل پیشنهاد های تازه را روی دست دارد و می خواهد که در این اجلاس بالای آتش بَس موافقت شود تا خشونت ها کاهش یابند.

این منبع غربی در عین حال می گوید که چین، بسیاری قدرت های منطقه و همسایه های افغانستان از آن حمایت می کنند و واشنگتن سعی می نماید تا کابل و اسلام آباد در زمینه تطبیق پیشنهادات به توافق برسند.

از جانب دیگر یک منبع نزدیک به ارگ ریاست جمهوری افغانستان به صفحه انترنیتی گندهارا رادیو آزادی گفته است که در روز های آینده سرتاج عزیز مشاور ارشد صدراعظم پاکستان و سپس جنرال راحیل شریف لوی درستیز آن کشور به کابل خواهد آمد و با مقام های افغان در خصوص چگونگی آغاز دوباره گفت و گو های صلح با طالبان صحبت خواهند نمود.

XS
SM
MD
LG