لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

یونس مومند: در تجارت، افغانستان نباید صرف بالای پاکستان اتکا کند


لاری مملو از امتعهء تجارتی افغانستان در منطقهء چمن در پاکستان (آرشیف)
لاری مملو از امتعهء تجارتی افغانستان در منطقهء چمن در پاکستان (آرشیف)

با آنکه اتاق های تجارت و صنایع افغانستان می گوید، از ده ها سال به اینسو در زمینهء ترانزیت امتعهء تجارتی دشواری های با پاکستان وجود دارد و این مشکلات تا هنوز هم حل نشده است، سفیر افغانستان در هند گفته است، تلاش می شود تجارت با هند افزایش یافته و از شاهراه ها و خطوط آهن پاکستان بیشتر استفاده شود.

روزنامهء هندوستان تایمز می نویسد، شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در دهلی در جریان سخنرانی به سازمان های وارداتی هند گفت، با درنظرداشت اهمیت تجارت با هند، افغانستان می خواهد از بندر واگه از طریق زمین و از منطقهء عطاری هند بیشتر از خط آهن استفاده کند.

شیدا محمد ابدالی این راه ها را طریقهء خوانده است که با استفاده از آن افغانستان می تواند محصولاتش را بطور آسان و ارزان به هند انتقال دهد.

اتاق های تجارت و صنایع افغانستان می گوید، تجارت با هند به نفع افغانستان است، اما به شرط آنکه با درنظرداشت تجارب گذشته پاکستان از تعهداتش سرپیچی نکرده و برای تجار افغان دشواری های را ایجاد نکند.

یونس مومند معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان می گوید، با درنظرداشت وضعیت سیاسی موجود، پاکستان برای تجار افغان مشکلات را ایجاد کرده و تعرفه هایش را بدون اطلاح قبلی بلند برده و یا هم از انتقال اموال تجار افغان جلوگیری می کند.

یونس مومند با اظهار اینکه لازم نیست افغانستان در زمینهء تجارت صرف بالای پاکستان اتکا کند، می گوید:
"برای حکومت افغانستان لازم است تا راه های بدیل دیگر را هم جستجو کند و تنها بالای پاکستان اتکا نکند. اگر تجارت افغانستان صرف از راه پاکستان روان باشد و این راه مسدود شود، ما دست زیر لاشه می نشینیم. برای جلوگیری از مشکلات آینده با پاکستان، لازم است که در توافقنامه های خود، سایر کشورها را نیز شامل سازیم. زمانیکه قرارداد افتا (AFTA) را امضا می کنیم، لازم است تا سایر کشورهای عضو سارک هم در آن شامل ساخته شوند. به این ترتیب فشار این کشور ها بالای کشورهای متخلف وارد خواهد شد."

افتا قرارداد تجارت آزاد در آسیاست که برای حمایت از تولیدات کشور های جنوبشرق آسیا در همه کشور های آسیایی، امضا شده است.

اتاق های تجارت و صنایع افغانستان می گوید، پاکستان در تخطی از همهء قرار دادهای قبلی، سال گذشته در موسم حاصلات میوه در برابر تجار افغان مشکلات ایحاد کرد و تعرفه هایش را سه برابر افزایش داد و قسمت زیاد میوهء افغانستان به موقع مناسب به مارکیت های اقتصادی نرسید.

شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در دهلی ابراز امیدواری کرده است که هند و پاکستان برای افغانستان اجازه دهند که از طریق لاهور و منطقهء عطاری در ایالت پنجاب هند با استفاده از شاهراه ها و خط آهن محصولاتش را به هند برساند.

به گفتهء شیدا محمد ابدالی در حال حاضر ارزش تبادلات تجارتی بین افغانستان و هند به حدود 700 ملیون دالر رسیده است و اکنون بخش بیشتر اموال هند از طریق بندر دبی به افغانستان می رسد که خیلی گران تمام می شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:12 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG