لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

اکلیل حکیمی: در زمینهء صلح، پاکستان اقدامات عملی کند


اکلیل حکیمی وزیر مالیهء افغانستان
اکلیل حکیمی وزیر مالیهء افغانستان

نواز شریف صدراعظم پاکستان در دیدار روز دوشنبه با وزیر مالیهء افغانستان گفته است، وی باور دارد که امنیت و ثبات در افغانستان به سود منطقه، به خصوص پاکستان است.

نوازشریف در دیدار با اکلیل حکیمی یکبار دیگر تعهد کرد که پاکستان آمادهء آنست تا در پروسهء صلح افغانستان کمک کند - پروسهء که بعد از اعلان خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان متوقف شد.

اما با این همه پیشنهاد کمک از سوی اسلام آباد، ظاهراً برای کابل چندان دلگرم کننده نیست.

اکلیل حکیمی وزیر مالیهء افغانستان امروز بعد از بازگشت از اسلام آباد با اشاره به اظهارت نواز شریف در مورد مذاکرات صلح افغانستان در کابل به خبرنگاران گفت:

"در قسمت موضوع صلح همان موقف همیشه گی پاکستان که مسالهء صلح افغانستان را حمایت می کنند و به آن کماکان متعهد هستند، به همان بیانات سابق خود اکتفا کردند، اما طوری که گفتم تمرکز ما زیادتر بالای موضوعات اقتصادی بود. ما فقط به همین اکتفا کردیم که از اظهار نظر نیک شما ممنون هستیم، اما توقوع طرف افغانستان در مسالهء صلح اینست که اقدامات عملی از طرف پاکستان صورت گیرد، چون بالای موضوعات عمومی قبلاً هم بحث و گفتگو شده است."

قبل از این راحیل شریف لوی درستیز پاکستان هم تاکید کرده بود که پاکستان آمادهء است، در حاضر نمودن طالبان افغان به میز مذاکرات صلح، نقش سازنده را بازی کند.

راحیل شریف پس از گفتگو با مقامات امریکایی در واشنگتن، از حکومت افغانستان خواست پروسهء صلح و مذاکرات با طالبان را دوباره آغاز کند.

پاکستان بزرگترین صادر کنندهء مواد تجارتی به افغانستان است. ارزش داد و ستدهای تجارتی میان افغانستان و پاکستان سالانه به بیش از 2 ملیارد دالر می رسد. در حال حاضر حدود 36 درصد مواد مورد نیاز افغانستان از پاکستان وارد می شود.

نوازشریف در ملاقات با اکلیل حکیمی گفته است، انتظار دارد که در سال آینده داد و ستد تجارتی میان افغانستان و پاکستان از این هم بیشتر شود.

هرچند از نگاه اقتصادی کابل و اسلام آباد به همدیگر وابسته گی جدی دارند، اما تجارت میان این دو کشور همواره پُر از فراز و نشیب بوده است.

اختلافات سیاسی میان رهبران دو کشور، توقف کاروان های تجارتی در آنسوی سرحد و نا امنی ها در مناطق سرحدی، عوامل اصلی این فراز و نشیب ها بوده است.

اما مقامات پاکستان و افغانستان گفته اند که می خواهند با حل این مشکلات، ارزش داد و ستد تجارتی بین دوکشور را به پنج ملیارد دالر افزایش دهند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG