لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

"تا پاکستان جلو تروریستان را نگیرد، گفتگوهای صلح بی معنی است"


سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری

حکومت افغانستان به گونه محتاطانه و مشروط به پذیرفته شدن خواست هایش از سوی پاکستان میگوید، از آغاز گفتگوهای صلح استقبال می کند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی بار دیگر تاکید کرد که حکومت افغانستان زمانی برای از سرگیری گفتگوهای صلح حاضر خواهد شد که پاکستان هراس افگنان را در خاکش نابود سازد:

" خواست ما این است که پاکستان بر علیه گروه های اقدام کند که بالای افغان ها جنگ را تحمیل میکنند و در شهر و مناطق ما انفجار و انتحار میکنند زمانیکه پاکستان این اقدامات را عملی کند ما آماده هستیم تا در مورد صلح گفتگو و بحث کنیم پیش از آن گفتگوهای صلح هیچ معنی ندارد. "

این گفته ها در حالی مطرح میگردد که روزنامه "ایکونومیک تایمز "به تازه گی نگاشته است که در جریان سفر راحیل شریف لوی درستیز پاکستان به واشنگتن و دیدار وی با جوبایدن نماینده بارک اوباما و شماری دیگری از مقام های امریکایی، میان طرف ها بر سر آغاز هرچه زودتر گفتگوهای صلح افغانستان توافق شده است.

از سوی دیگر شماری از رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که دفتر سیاسی طالبان در قطر، برای آغاز گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان دوباره گشوده خواهد شد.

اما تا کنون این گزارش ها به گونه رسمی از سوی حکومت افغانستان تایید نشده است.

دور دوم گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان پس از آن در ماه جولای سال روان میلادی متوقف شد که از مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین این گروه پرده برداشته شد.

با این همه شماری از کارشناسان با آنکه از سرگیری و انجام گفتگوهای صلح چندان امیدوار نیستند، اما تاکید میکنند که هر گونه گفتگو در پیوند به پروسه صلح افغانستان میتواند امیدواری های را در میان مردم به میان آورد.

مطیع الله خروتی یکی از این کارشناسان می گوید که چند دسته گی طالبان، انجام گفتگوهای صلح با این گروه را برای حکومت افغانستان دشوار ساخته است:

"اینکه طالبان به چند گروه تقسیم شده و در بین خود اختلافات دارند این هم در ارتباط به صلح و گفتگوهای صلح مشکل بزرگ است، اما از این حالت سکوت و منجمد بیرون شدن و آغاز گفتگوهای صلح این خود به خود امید های را تازه می کند که به جنگ نقطه پایان گذاشته میشود. "

از سوی دیگر خروتی میگوید بدون همکاری پاکستان دشوار است که حکومت افغانستان در انجام گفتگوهای صلح با طالبان پیروز گردد، زیرا طالبان با این کشور روابط دیرینه دارد و پاکستان بر این گروه تسلط بیشتر دارد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG