لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

بعد از اعدام دو تن، بنگلادیش به حالت آماده باش قرار دارد


(آرشیف)
(آرشیف)

در حالیکه جماعت اسلامی بزرگترین حزب اسلامی بنگلادیش خواستار تظاهرات سرتاسری شده است، هزاران تن از نیروهای امنیتی و ملیشه های گارد سرحدی این کشور برای تامین امنیت و تلاش به خاطر جلوگیری از بروز خشونت ها در شهر داکه پایتخت بنگلادیش توظیف شده اند.

علی احسن محمد مجاهد (Ali Ahsan Mohammad Mujahid) منشی عمومی حزب جماعت اسلامی بنگلادیش بعد از آنکه به اتهامات نسل کشی، توطیه در کشتار روشنفکران، شکنجه و اختطاف در جریان مبارزات این کشور به خاطر آزادی از پاکستان در سال 1971 میلادی مجرم شناخته شد، همراه با صلاح الدین قادر چودری(Salahuddin Quader Chowdhury) رهبر حزب ملیگرای بنگلادیش که به اتهامات شکنجه، نسل کشی و تجاوز جنسی مجرم شناخته شد، روز یکشنبه اعدام شدند.

مقامات بنگلادیش انتظار آن را ندارند که تعدادی زیاد مردم این کشور به فراخوان اعتراضات حزب جماعت اسلامی لبیک گویند. این حزب در انتخابات این کشور فقط 3 درصد آرا را بدست آورده است. ولی با آنهم مقامات بعد از کشتارهای منسوب به تندروان اسلامی از ماه فبروری سالجاری به اینسو که چهار بلاگر سکولار، یک ناشر و دو شهروند خارجی را شامل می شود، محتاط اند.

روز دوشنبه یک خبرنگار که از پروسهء اعدام این دو تن گزارش می داد، در اثر تیراندازی کشته شد و تا هنوز مسوول این تیراندازی معلوم نشده است.

در حالیکه نگرانی ها در مورد پروسهء عدلی که به اعدام این افراد منجر شد وجود دارد، شبکه های تلویزیونی و روزنامه های پیشتاز بنگلادیش از آن پشتیبانی کرده اند.

در یک اعلامیه که روز یکشنبه نشر شد، وزارت خارجهء پاکستان محاکمهء این افراد را مملو از عیب خوانده و در مورد این اعدام ها عمیقاً ابراز نگرانی کرده است.

قانون گذارن امریکایی که روابط خارجی این کشور را زیر نظر دارند، محکمهء جرایم جنگی بنگلادیش را که در سال 2013 میلادی تاسیس شد، پر از نقایص خوانده اند.

از بین 18 تن که به ارتکاب جرایم جنگی در بنگلادیش مجرم شناخته شدند، قبلاً نیز دو رهبر ارشد حزب جماعت اسلامی اعدام شدند.

جماعت اسلامی و حزب ملیگرای بنگلادیش محاکمهء این افراد را دارای انگیزهء سیاسی خوانده اند. اما شیخ حسینه صدراعظم بنگلادیش این ادعا را رد کرده است.

جماعت اسلامی در جریان مبارزات آزادی خواهی بنگلادیش در سال 1971 بطور علنی با استقلال این کشور مخالفت می کرد. حکومت بنگلادیش می گوید، عساکر پاکستانی به کمک همدستان محلی شان حدود سه ملیون تن را کشته و به حدود 200 هزار زن تجاوز کرده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:34 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG