لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

اشرف غنی با هیات کانگرس امریکا روی تقویت نظامیان افغان صحبت کرد


رئیس جمهور افغانستان با یک هئیت کانگرس امریکا در بارۀ گسترش همکاریهای واشنگتن در بخش تقویت نیروهای امنیتی افغان صحبت کرده است.

به اساس اعلامیۀ نشر شده از سوی دفتر رئیس جمهور افغانستان، محمد اشرف غنی اواخر دیروز با این هیئت ده نفری از اعضای مجلس نماینده گان امریکا در کابل دیدار کرد.

تقویت نیروهای امنیتی افغان در گذشته نیز از مسایل مهمی بوده است که مقامهای بلند رتبۀ افغان در همچو دیدار ها آنرا مطرح کرده اند.

اما این موضوع حالا در زمانی مطرح می شود که قرار است چند روز بعد کشورهای عضو ناتو در بارۀ چگونگی تقویت نیروهای امنیتی افغان در جلسۀ به تفصیل بحث کنند.

رسانه های غربی گزارش داده اند که در این نشست، وزیران خارجۀ ناتو بالای اقدامات عملی جهت تقویت نیروهای امنیتی افغان تصمیم خواهند گرفت.

نشست دو روزۀ وزیران خارجۀ کشورهای عضو ناتو ۱۰ روز بعد در بلجیم برگزار می شود.

خبرگزاری دی پی ای آلمان گزارش داده است که موضوع افغانستان در صدر آجندای این نشست جا دارد.

یک منبع ناتو به دی پی ای گفته است که قرار است یک گزارش مفصل در بارۀ افغانستان نیز در اختیار اشتراک کننده گان این نشست گذاشته شود.

اطلاعاتی که دی پی ای به دست آورده است نشان می دهد که در این گزارش پیشنهاد شده که نظامیان ناتو اطلاعات استخباراتی بیشتر را در اختیار همکاران افغان شان بگذارند.

همین منبع که نخواسته است نامش افشا شود به خبرگزاری دی پی ای گفته است، با در میان گذاشتن اطلاعات استخباراتی بیشتر از تکرار حوادث مشابه به سقوط شهر کندز جلوگیری خواهد شد.

سقوط شهر کندز به دست طالبان ناتو را یکبار دیگر متوجه توانایی ها و کاستی های نیروهای نظامی افغان ساخت.

پس از همین رویداد، چندین کشور عضو ناتو از جمله امریکا و آلمان گفتند شمار بیشتر سربازانشان را فراتر از سال ۲۰۱۶ در افغانستان حفظ می کنند.

در نشستی که نزدیک به ۱۰ روز بعد به سطح وزیران کشورهای عضو ناتو برگزار می شود، این پیشنهاد نیز مطرح خواهد شد که شمار بیشتر مربیان نظامی ناتو به مناطق نا امن افغانستان فرستاده شوند.

همچنان پیشنهاد خواهد شد که نیروهای هوایی ناتو در مواقع اضطراری با نظامیان افغان کمک کنند.

XS
SM
MD
LG