لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

احمدی: در ۸ ماه گذشته بیش از ۱۸۰۰ قاچاقبر مواد مخدر بازداشت شده است


باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر
باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر

در حالی که انتقاد ها بالای حکومت در خصوص عدم جلوگیری از کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر در کشور روبه افزایش است، اما وزارت داخله افغانستان میگوید که در این زمینه در سال جاری دست آورد های قابل ملاحظه داشته است.

مقامات این وزارت میگویند که نسبت به هشت ماه سال گذشته در زمان مشابه سال جاری قاچاقچیان بیشتری را بازداشت کرده اند و در زمینه کشف و ضبط مواد مخدر نیز پیشرفت های زیادی وجود دارد.

باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر این وزارت روز یکشنبه به خبرنگاران در کابل گفت، در مدت یاد شده 1876 قاچاقبر مواد مخدر را بازداشت کرده اند که 227 تن شان قاچاقبران بزرگ می باشند:

" در مجموع قاچاقبران که دست گیر شده اند 227 تن شان قاچاقبران بزرگ 49 تن قاچاقبران متوسط و یک هزار و ششصد تن شان کوچک و دست فروش هستند اکثراً 215 عملیات بزرگ، 71 عملیات متوسط و 1446 عملیات کوچک را در سراسر کشور انجام داده ایم. "

آقای احمدی هرچند از کدام قاچاقبر مواد مخدر نام نگرفت اما افزود که در میان بازداشت شده گان شماری از کارمندان خدمات عامه، پولیس و سربازان اردوی ملی نیز شامل می باشند.

باز محمد احمدی میگوید، هر چند پولیس مبارزه با مواد مخدر در جنگ با مخالفان مسلح و تامین امنیت مصروف است اما با آن هم در هشت ماه سال جاری صد تن مواد مخدر را کشف و از بین برده است.

این درحالیست که یک گزارش تازه مبارزه با مواد مخدر نشان میدهد که در سال 2015 میلادی در قسمت کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش قابل ملاحظه به وجود آمده است.

این وزارت میگوید، سروی هشت ماه گذشته آنان نشان میدهد که در بخش کشت کوکنار در تناسب به سال گذشته 19 درصد و در بخش تولید مواد مخدر 48 درصد کاهش آمده است.

به اساس گزارش ها در کنار ناامنی، فقر و فساد اداری در افغانستان کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر نیز یک مشکل عمده و اساسی خوانده میشود.

شماری از کارشناسان افغان هرچند این دست آورد ها را حایز اهمیت میدانند اما میگویند که در چهارده سال گذشته حکومت نتوانسته است قاچاقبران مواد مخدر را شناسایی و آنان را به پنجه قانون بسپارد.

جنرال خدایداد وزیر سابق مبارزه با مواد مخدر افغانستان ابراز نگرانی میکند که با موجودیت فساد در حکومت بسیاری از این قاچاقبران بدون محاکمه آزاد میشوند:

" قاچاقبر که بازداشت میشود باید زمان قید خود را تکمیل کند اما پانزده سال میشود که قاچاقبران بازداشت میشوند اما دوره حبس شان را سپری نکرده اند به قضات و څارنوالان رشوت داده و حکومت متاسفانه آنها را آزاد کرده است. "

پیش از این مقامات افغان همواره گفته اند که در راستای مبارزه با مواد مخدر جدی عمل میکنند اما تاکید کرده اند که جامعه جهانی باید در این زمینه کمکها و تلاش هایش را بیشتر سازد.

اما جنرال خدایداد تاکید میکند، تا زمانیکه در سیستم عدلی و قضایی افغانستان اصلاحات گسترده به وجود نیاید و قوانین در بخش مبارزه با مواد مخدر درست تطبیق نشود حکومت نمیتواند در بخش مبارزه با کشت کوکنار و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر دست آورد قابل ملاحظه داشته باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG