لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

فیفا: عدم تکمیل بودن نصاب سبب شده تا برخی قوانین از تصویب باز ماند


فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان تایید می‌کند که فعالیت شش ماه نخست امسال ولسی جرگه بر علاوه داشتن دستاورد ها نواقص و کمبودی های نیز به همراه داشته است.

این بنیاد که از جلسات عمومی و کمیسیون های این جرگه نظارت کرده گزارش را از فعالیت های انجام شده و نواقص موجود در آن تهیه کرده و آنرا روز یکشنبه با رسانه ها شریک ساخت.

نعیم اصغری مسوول برنامه های این بنیاد گفت که برخی مشکلات در این جرگه سبب شده است تا درشش ماه نخست دوره کاری اعضای این جرگه، بسیاری قوانین ازتصویب بازمانده و یا به تاخیر افتد:

" دلایل که تصویب نشده یکی عدم تکمیل نصاب بوده و همچنان بعضی وقت برخورد های سیاسی در داخل پارلمان سبب گردیده که برخی قوانین در وقت و زمان اش تصویب نشود، بعضی قوانین یک موعد بسیار طویل را در برداشته و بعضی ازآنها حتی تصویب نشده و در حالت تعلیق قرار گرفته است. "

این بنیاد به هدف ارایه گزارش شش ماهه اش نشست را زیر نام پارلمان باز و پاسخگو به شرکت شماری از مسوولان نهاد های جامعه مدنی، سیاسیون و اعضای ولسی جرگه بخاطر تبادل نظر برای بهبود و رفع مشکلات در آینده در کابل برگزارکرد.

این گزارش از شانزدهم حوت سال ۱۳۹۳ الی ختم ماه سرطان و یک و نیم ماهِ رخصتی های اعضای ولسی جرگه ترتیب گردیده است.

مسوولان این بنیاد عدم تصویب طرح قوانین تحصیلات عالی، منع خشونت علیه زنان، تدارکات، تعدیل تنظیم معاشات مقامات دولتی و قانون آب را از موارد خواندند که در اجلاس نُهم دوره شانزدهم در مورد آن تصمیم گرفته نشد.

این بنیاد پیشنهاد کرد تا برای بهبود پیشبرد فعالیت های ولسی جرگه طرح های پیشنهادی وکلا در ساعات امتیازی تعقیب شده، به اصول وظایف داخلی توجه گردیده و حاضری وکلا به صورت منظم پی‌گیری گردد.

مسوولان این بنیاد همچنان ایجاد پروسه شفاف بین حکومت و ولسی جرگه را از موضوعات مهم خوانده و تاکید کردند که با ایجاد این پروسه به سوالات مردم پاسخ داده خواهد شد.

دراین نشست برخی از اعضای ولسی جرگه نیز شرکت داشته و گزارش تهیه شده ازسوی این بنیاد را در بخش فعالیت های این جرگه مورد تایید قرار دادند.

نسیمه نیازی یکی از اعضای این جرگه به نماینده گی از ولسی جرگه در مورد میگوید:

" اینها بسیار ارزیابی خوب و قوی را انجام داده اند که برای شما ارایه کرد واقعاً که بخش مهم ارزیابی هم همین ها بود همیشه اینها با وکلا دید و بازدید کرده و از کمیسیون ها نیز بازدید کرده و تمام گزارشات نزد اینها وجود دارد. "

اما خانم نیازی می‌گوید مشکلات وفعالیت های ولسی جرگه بیشتر از چیزیست که بنیاد فیفا آنرا تهیه کرده است.

پیش از این هیئت اداری ولسی جرگه نیز بارها انتقاد کرده است که در اکثر موارد وکلا در جلسات عمومی حضور نیافته و این مساله سبب می‌گردد تا قوانین به وقت و زمان معین آن تصویب نشوند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG