لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۴

در سقوط شهر کندز در بعضی موارد به مصوبه های شورای امنیت ملی توجه نشده است


کمیسیون حقیقت یاب سقوط شهر کندز سرانجام یافته هایش را از چگونگی سقوط این شهر به دست طالبان با رسانه ها درمیان گذاشت و می گوید که علت سقوط این شهر دسیسه نبوده است.

امرالله صالح رئیس این کمیسیون امروز شنبه در یک نشست خبری می گوید که بررسی های آنان از شورای امنیت ملی آغاز شده و مقام های محلی ولایت کندز را در بر می گیرد.

آقای صالح گفت، اسناد و شواهد در دست دارند که نشان می دهد که در برخی موارد به مصوبه های شورای امنیت ملی اهمیت داده نشده است.

آقای صالح افزود:

"هیئت حقیقت یاب کندز بنابر دلایل میکانیزم مدیریت و گردش اطلاعات، روش تصمیم گیری و استراتیژی اقدام در شورای امنیت ملی را یکی از عوامل کلیدی و محوری در کندکاری ،سهل انگاری، عدم وضاحت قومانده در کندز و نتیجه برهم خوردن فضای همسویی و هماهنگی در سطوح اداره و قوا می داند."

این کمیسیون با اشاره به اینکه چند دستگی و بی باوری در میان شورای امنیت ملی سبب شدهاست تا شهر کندز به دست طالبان سقوط کند، به حکومت وحدت ملی پیشنهاد می کند که شورای امنیت ملی را از ساختار کنونی اش بیرون بکشد و اعضای این شورا را نیز محدود بسازد .

گزارش هیئت حقیقت یاب رویداد کندز همچنان نشان می دهد که ناتوانی و ناکامی در سطح رهبری، پیچیده گی ساختارها و استفاده نادرست از امکانات و تجهیزات بخشی دیگری از علت سقوط شهر کندز بوده است.

شهر کندز در ششم میزان سال روان به دست طالبان سقوط کرد و پس از سه روز نبرد سخت در این شهر نیروهای امنیتی به گرفتن آن از دست این گروه موفق شدند و پس از آن رئیس جمهور برای بررسی چگونگی سقوط این شهر به دست طالبان کمیسیونی را گماشت.

حال امرالله صالح رئیس کمیسیون حقیقت یاب سقوط این شهر می گوید یافته های آنان همچنان نشان می دهد که گروه طالبان در هفت ماه برنامه سقوط این شهر را طرح ریزی کرده بودند و جنگ ششم میزان در این شهر به گونه مستقیم از شهر پشاور پاکستان رهبری شده است.

وی ابراز داشت:

"در ثبوت مادی ما به مکالماتی دست یافتیم که قوماندان طالبان در ساحه از پشاور هدایت می گیرد و دوم اینکه در افغانستان تجربه نشان داده وقتی که در مکالمات شان از مهمان نام می برند، مهمان هدف شان یا از تروریست و مشاور پاکستانی است یا کسانی دیگری که مربوط به حرکت های تروریستی می شوند."

بخش دیگری یافته های اعضای کمیسیون حقیقت یاب از چگونگی سقوط شهر کندز به حمایت حلقاتی در حکومت از گروهی بنام گروه خاکستری خلاصه شده است.

آقای صالح می گوید که این گروه از طالبان حمایت نمی کند؛ اما سبب ضعف حکومت شده است و در سقوط شهر کندز نقش داشته است.

صالح از حکومت می خواهد تا بر اساس یافته های این کمیسیون اقدامات جدی را روی دست گیرد.

در این میان ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور میگوید:

"در قسمت کندز در دو بخش اقدامات محسوس است، بخش نخست اقدامات فوری است که باید به گونه تدریجی صورت گیرد و بخش دوم نیازمند سلسله صحبت ها و مشوره هاست اینکه چگونه پروژه ها عملی شود و ساختار های اداری در ولایت کندز چگونه باشد و خصوصاً افراد که مسئول گماشته می شوند چه کارهایی را باید انجام دهند."

اما کارشناسان از کارکرد این کمیسیون در بررسی چگونگی سقوط شهر کندز انتقاد می کنند و می گویند که این کمیسیون نام کدام مقام و یا حلقاتی را به گونه مشخص یاد نکرده است که در سقوط این شهر دست داشته اند.

این کارشناسان یافته های این هئیت را مبهم می دانند و می گویند از جنایت های بشری که در شهر کندز رخ داده است در این گزارش چیزی گفته نشده است .

آنان تأکید می کنند که اگر حکومت بررسی های این هیئت را جدی نگیرد و آن دستانی را که در سقوط این شهر دخیل بوده اند به رسانه ها افشا و محاکمه نکند، همسویی مردم را از دست خواهد داد و آنگاه با بی باوری و فاصله مردم از حکومت این کشور وارد بحران های خطرناکتری خواهد شد.

گزارش - نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG