لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

نا امنی ها عامل توقف انتقال نفت معدن آمو دریا به بندر حیرتان شده است


تانکر های انتقال نفت شرکت های خصوصی از معدن نفت آمو دریا تا بندر حیرتان ولایت بلخ به دلیل نا امنی ها توقف یافته است.

شماری از راننده گان وسایط انتقال نفت می گویند امنیت نفت معدن آمو دریا که در ساحه قشقری ولایت سرپل از بزرگترین منابع نفتی در شمال افغانستان است با صدها محافظ مسلح تامین می شود اما با آنهم تانکر های نفت در مسیر راه هدف گلوله مخالفان مسلح دولت قرار می گردند.

عبدالمحمد یکتن از راننده گان موتر های نفت سرپل حیرتان با ابراز اینکه دیگر کارو بار ندارد به جز این که در بدل ۱۰ هزار افغانی در راه سرپل حیرتان رفت وآمد کند، می‌ گوید که تانکر های آنها همه روزه از سوی افراد مسلح مورد حمله قرار میگیرند.

عبدالمحمد می افزاید:

"نفت را از قشقری تا به بندر حیرتان می بریم. کار بسیار سخت است. در مسیر راه بسیار جنجال ها است. در ۲۰ کیلومتری پوستۀ پولیس تانکر های ما را با مرمی می زنند. تا چه وقت راننده کشته شود و یا مرمی بخورد. ما از راننده گی در این مسیر بسیار خسته شدیم."

محمد رسول یکتن دیگر از راننده ها نیز می گوید که آنها از ترس حمله افراد مسلح بالای تانکر ها مجبور می شوند تا سرعت را ۱۲۰ میل در ساعت برانند.

او همچنان علاوه کرد که همه روزه تانکر های نفت در مسیر راه مورد حمله افراد و اشخاص تفنگدار هدف قرار می گیرند در حالیکه این راننده ها نه بیمه هستند ونه هم جبران خساره شان پرداخته می شود.

محمد رسول گفت:

"وقتی تانکر ما مرمی بخورد و یا آتش بگیرد در آن صورت برای ما ۵۰ دالر بخشش می دهند در غیر آن ما خود ما تاوان می بینیم. امنیت نباشد رفت و آمد در این راه آسان نیست."

در همین حال با تلاش های مکرر موفق نشدیم تا در این مورد نظر محمد ظاهر وحدت والی سرپل را با خود داشته اما آقای کریمی سکرتر والی دلیل توقف تانکر های انتقال نفت را ازسرپل تا حیرتان افزایش نا امنی ها دانست ولی عبدالقیوم باقی زوی قوماندان امنیه سرپل به رادیو آزادی گفت که مسوولان امنیتی سرپل هیچگاه و به هیچ گروهی اجازه نمی دهند که امنیت راه را مختل سازند .

باقی زوی می افزاید در آینده های نزدیک تصمیم بر آن دارند که پوسته های امنیتی را در ساحات ضروری ایجاد نمایند و برای فعلاً هیچ مشکلی امنیتی در مسیر راه ساحات نفت خیز قشقری وجود ندارد.

آقای باقی زوی می افزاید:

"یگانه مشکل امنیتی که ما داریم، ساحه ولایت جوزجان است که در مورد آن با مقامات محلی جوزجان در یک جلسه بحث کردیم که این مشکل هم به زودی حل خواهد شد و ما اطمنان می دهیم که پولیس شب و روز در خدمت شرکت های خصوصی، تاجران و مسافرین راه سرپل شبرغان است."

شکایت راننده گان تانکر های نفت از معدن قشقری تا بندر حیرتان بلخ در حالی بلند می شود که قرار گفته های شماری از مردم سرپل با آغاز قرارداد استخراج نفت که در سال ۲۰۱۱ با یک شرکت چنایی صورت گرفت، تا اکنون نتوانسته کوچکترین تغیری در سیمای این ولایت بیاورد.

بلاک های نفتی قشقری، زمردسای و بازارکمی از بزرگترین معادن نفت حوزه آمو دریا در شمال کشور به شمار می رود که شرکت پترولیم چین برای تفحص واستخراج آن سرمایه گزاری کرده و کار استخراج آن هم به دست شرکت وطن گروپ است.

اما اینکه به چه دلیل استخراج این معادن با چالش ها و کندی روبرو شده است مقامات محلی و مسوولان شرکت های خصوصی در این باره اظهار نظر نکرده اند.

گزارش - عالم رحمنیار

XS
SM
MD
LG