لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

چرا نرخ مواد اولیه در افغانستان افزایش یافته است؟


نگرانی از افزایش نرخ مواد ارتزاقی به خصوص بلند رفتن قیمت نفت و گاز در بازار های افغانستان و کاهش ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی بخصوص دالر، بار دیگر پای شماری از مسوولان حکومتی را به ولسی جرگه کشاند.

وکلای مردم در نشست عمومی روز شنبه این جرگه همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان، مصطفی مستور معیین مالی وزارت مالیه، خلیل الله صدیق رئیس عمومی دافغانستان بانک و فرید الله شیرزی رئیس عمومی تصدی مواد نفتی و گاز مایع را در این مورد به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

اعضای ولسی جرگه، می گویند که بحث ایجاد تغییرات مثبت در زنده گی هر افغان، تنها در حد شعار بوده است.

صالح محمد سلجوقی یک عضو ولسی جرگه در مورد گفت:

" مردم می خواهند بشنوند که چرا نرخ ها افزایش یافته است؟ توان خریدن کاهش یافته است و صعود قیم به بحران قیمت ها در بازار تبدیل شده است."

رنگینه کارگر عضو کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه می گوید که مقامات تمام وقت شان را صرف تدویر کنفرانس ها و ورکشاپ های نمادین کرده و در عمل هیچ کاری را انجام نداده اند.

وی گفت:

" زمانی که دالر به ۷۵ می رسد نرخ مواد ارتزاقی و مواد محروقاتی بلند می رود اما در مقابل عاید خانواده ها ثابت است یک مامور و معلمی که هفت یا شش هزار معاش دارند چطور می توانند امرار معیشت کنند."

بشیراحمد ته ینج یک عضو دیگر ولسی جرگه می گوید که نشست های استجواب وزرا و سایر مقامات حکومتی از سوی این جرگه هیچ دردی را دوا نکرده و بر عکس سبب ضیاع وقت شده است.

در چند روز اخیر، نرخ اسعار خارجی به خصوص دالر در برابر پول افغانی در بازارهای کشور افزایش یافته و بلند رفتن قیمت تیل و گاز مایع نیز شکایت های را به همراه داشته است.

اما همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان می گوید که حکومت نرخ قیمت مواد ارتزاقی و سوخت را تحت کنترول دارد.

وی گفت:

" در چند روزی که قیمت مواد نفتی بلند رفت، چون گاز ترکمنستان به ما ارزان تر تمام می شود و وقتی اینها فابریکه را پاک کاری کردند به مدت یکماه فابریکه بسته بود و انشالله تا سه چهار روز دیگر این فابریکه ها باز می شود، ده افغانی اسعار بلند رفته ولی قیمت گاز به همان نرخ پار سال باقی مانده، فعلاً بازار در کنترول است و گاز هم به مقدار کافی در بازار خریداری شده و همین حالا به یک قرارداد ۱۵۰ هزار تُن گاز را با آزربایجان داریم."

اما هنگامیکه خلیل صدیق رئیس عمومی دافغانستان بانک خواست در خصوص عوامل کاهش ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی صحبت کند، رئیس ولسی جرگه نشست را سری اعلام کرد.

کارشناسان افغان می گویند، تا زمانیکه بیلانس تجارت این کشور متوازن نشود و میزان تولیدات و صادرات از افغانستان افزایش نیابد، پول افغانی نیز از ثبات خوبی برخوردار نخواهد شد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG