لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

انعامی: کمک های نظامی هند با افغانستان باید افزایش یابد


سفر های پیهم مقام های بلند رتبه افغانستان به هدف جلب کمک ها به هند و تعهدِ آن کشور برای سپردن چهار هلیکوپتر جنگی به افغانستان!

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان ابراز امیدواری می کند که این چهار هلیکوپتر آغاز روند کمک های نظامی هند با این کشور باشد.

عبدالرؤف انعامی منشی اول این جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، با توجه به وضعیت فعلی امنیتی کشور، این کمک هند کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

وی گفت:

"اگر همه کمک های هندوستان به افغانستان به همین اندازه باشد جز تشدید جنگ های منطقه یی و استخباراتی چیزی دیگری در پی نمی تواند داشته باشد، چهار هیلکوپتر مشکل افغانستان را حل نمی کند اما ممکن این یک آغاز باشد و بعداً کمک هایی صورت بگیرد."

قبل از این رسانه های هندی گزارش داده اند که هند برای کمک چهار هلیکوپتر MI-25 تعهد کرده و قرار است تا دو ماه آینده آن را به حکومت افغانستان بسپارد.

این در حالیست که گفته می شود حکمت خلیل کرزی معیین سیاسی وزارت خارجه افغانستان به هدف گسترش روابط میان دو کشور و جلب کمک های بیشتر به هندوستان سفر کرده است.

به اساس گزارش ها، آقای کرزی در این سفرش ظهور گروه داعش در افغانستان را یک تهدید جدی برای منطقه خوانده و در امر مبارزه با این پدیده، کمک های هند را موثر خوانده است.

این سفر دو هفته پس از سفر مشاور امنیت ملی افغانستان به هند، صورت گرفته است.

وزارت خارجه افغانستان در باره سفر معیین سیاسی این وزارت به هند، جزئیات نداده است.

در این حال وزارت دفاع افغانستان با استقبال از این کمک هند می گوید تا کنون تاریخ دقیق سپردن این چهار هلیکوپتر به حکومت این کشور مشخص نشده است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"کشور هند همواره با افغانستان به خصوص با وزارت دفاع در بخش تعلیم و تربیه و تجهیزات کوچک کمک کرده است، اگر این چهار هلیکوپتر به وزارت دفاع افغانستان کمک شود گام مثبت است و ما قبل از قبل از آنان سپاسگذاری می کنیم."

به اساس گزارش ها، از گذشته تا کنون نزدیکی روابط هند و افغانستان، همواره مایه نگرانی پاکستان بوده است.

اما برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می گویند که حکومت باید بدون در نظر داشت نگرانی های پاکستان، سیاست خارجی اش در قبال داشتن روابط با هند را دنبال کند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG