لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

حافظی: هنوز هم کسر بیلانس واردات و صادرات افغانستان ۹۶ درصد است


یا وجود تعهدات و تلاش های حکومت افغانستان هنوز هم این کشور اقتصاد مصرفی داشته و برای تمام کشورهای منطقه به یک مارکیت خوب مبدل شده است.

اتاق تجارت و صنایع می گوید، افغانستان همه ساله ده میلیارد دالر واردات داشته و در مقابل صادرات این کشور به حدود پنج میلیارد دالر می سرد.

آذرخش حافظی رییس روابط بین المللی این اتاق روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هنوز هم کسر بیلانس واردات و صادرات افغانستان ۹۶ درصد است.

وی گفت:

" افغانستان از جمله کشور های است که مولد نیست تقریباً ما ده میلیارد دالر در سال واردات داریم و در مقابل آن صادرات ما ۴۰۰ یا ۳۷۰ میلیون و در بعضی شرایط به ۵۰۰ میلیون هم می رسد که متأسفانه کسر بیلانس تجارتی را به ۹۵ الی ۹۶ در صد نشان می دهد"

آقای حافظی همچنان از حکومت خواستکه برای بلند بردن سطح صادرات به کشورهای خارجی تلاش کند و فیصدی کسر بیلانس صادرات و واردات را کاهش دهد.

افغانستان در حال حاضر از کشورهای پاکستان، ایران امارات متحده عربی چین، کشورهای آسیای میانه و برخی کشورهای دیگر واردات دارد.

به اساس گزارش های منتشر شده از گمرک ایران، از آغاز سال روان تا ماه عقرب افغانستان به ایران به ارزش حدود پنجصد میلیون دالر صادرات داشته است.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع می گویند، سطح واردات از پاکستان کاهش نیافته بلکه تنها در میزان ترانزیت اموال از پاکستان کاهش به میان آمده است.

اما برخی از کارشناسان اقتصادی تأکید می کنند که بخاطر بیلانس صادرات و واردات حکومت افغانستان باید برای تاجران زمینه های بهتری سرمایه گذاری را فراهم نماید.

وحید الله غازی خیل یکتن از این کارشناسان در مورد گفت:
" حکومت باید یک هماهنگی ایجاد نماید یعنی برای تجار سهولت ایجاد کند سهولت تنها امنیت نیست بلکه باید تعرفه ها را کاهش دهد، سهولت های تخنیکی را برای آنها فراهم نماید در صورتیکه زمینه های سرمایه گذاری مهیا شود به باور من واردات ما کاهش و صادرات ما افزایش خواهد یافت."

از سوی هم مسوولان اتاق تجارت و صنایع بدین باور هستند که ادامه چنین وضعیت به ضرر افغانستان بوده و دولت این کشور باید بخاطر افزایش صادرات گام های موثری بردارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG