لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۷

لعل: عدم همآهنگی در اجرای حملات هوایی سبب افزایش تلفات ملکی میشود


لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

سازمان حقوق بشر افغانستان می گوید، اگر حملات هوایی نیروهای بین المللی بدون هماهنگی با حکومت این کشور ادامه یابد، احتمال تلفات ملکی بیشتر خواهد شد.

لعل گل لعل رئیس این سازمان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی نگرانی ها در مورد تلفات ملکی ناشی از حملات هوایی نیروهای بین المللی در این کشور را، بجا خواند.

آقای لعل گفت، نیروهای بین المللی نباید بدون جمع آوری اطلاعات دقیق و هماهنگی کامل با نیروهای امنیتی افغان مخالفان مسلح را هدف قرار دهند.

وی گفت:

"این مسأله نه تنها موجب نگرانی سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر است، بلکه این مسأله سبب نگرانی جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان نیز است، زیرا قوای ائتلاف محلاتی را در حملات هوایی شان هدف قرار داده اند که در نتیجه آن تلفات ملکی به میان آمده است، متأسفانه تا کنون هماهنگی وجود ندارد و امیدوار هستیم در آینده هماهنگی کامل میان نیروهای بین المللی و نیروهای امنیتی افغان بوجود بیآید."

این اظهارات پس از آن صورت می گیرند که سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر از هدف قرار گرفتن افراد ملکی در حملات هوایی نیروهای بین المللی در افغانستان، ابراز نگرانی کرد.

برخی از رسانه ها به نقل از این سازمان گفته اند که حملات هوایی نیروهای بین المللی در مناطقی از افغانستان صورت می گیرند که تهدید جدی مخالفان مسلح وجود ندارد.

سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر به نقل از یک گزارش نیروهای خارجی در افغانستان، گفته که در کمتر از پنج ماه گذشته در نتیجه حملات طیاره های بی پیلوت، بیش از سه صد تن در این کشور هدف قرار گرفته اند.

این سازمان گفته که به درستی واضح نیست که چه تعداد کشته شده گان این رقم، افراد ملکی اند.

این سازمان هدف قرار گرفتن شفاخانه داکتران بدون سرحد در ولایت کندز را که در آن بیست و دو تن کشته و سی و هفت تن زخمی شدند، به عنوان مثال واضح این مسأله یاد کرده و آن را جنایت خوانده است.

گفته شده که در کنار سایر حملات هوایی، حملات طیاره های بدون سرنشین نیروهای بین المللی نیز در عدم هماهنگی با نیروهای امنیتی افغان صورت می گیرد.

در سال های گذشته نیز در برخی موارد تعدادی از افغان های ملکی قربانی اشتباهات حملات هوایی نیروهای بین المللی شده اند.

با آنکه ماموریت حمایت قاطع در مورد نگرانی سازمان دیده بان حقوق بشر چیزی نگفته، اما پیش از این همواره روی هماهنگی کامل با نیروهای امنیتی افغان تأکید کرده است.

در عین حال وزارت دفاع افغانستان هم می گوید که تلاش می شود تا حملات هوایی نیروهای بین المللی به گونه کامل با هماهنگی صورت گیرد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزارت دفاع اهداف را تعین می کند و سپس آنان حملات را انجام می دهند.

وی گفت:

"زمانی که ما ضرورت پیدا می کنیم از قوت های هوایی ائتلاف درخواست کمک می کنیم، اهداف را وزارت دفاع برای شان تعین می کند و سپس آنان آن را به اجرا می گذارند و حملات هوایی را انجام می دهند، بخش های را که ما آن را برای شان هدف تعین کرده ایم هیچ نوع تلفات ملکی به میان نیآمده و تلاش صورت می گیرد تا این گونه حملات به گونه مطلق هماهنگ شود."

شماری از افغان ها می گویند که اگر نیروهای بین المللی با همکاری نزدیکتر و هماهنگی بیشتر با نیروهای امنیتی افغان حملات هوایی را اجرا کنند، احتمال تلفات ملکی اندک می شود.

آنان می گویند، اگر تلفات غیر نظامیان ادامه یابد، این مسأله سبب افزایش بی اعتمادی مردم نسبت به نیروهای بین المللی و حکومت افغانستان خواهد شد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG