لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

جان کمپبل نتایج تحقیقات حمله بر شفاخانه MSF را بررسی میکند


جنرال جان کمپبل
جنرال جان کمپبل

بعد از حملهء هوایی نیروهای امریکا بر شفاخانهء داکتران بدون سرحد در شهر کندز، قوماندان عمومی نیرو های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان، یک سلسله معلوماتی را به وزارت دفاع امریکا ارایه کرد.

جنرال جان کمپبل گفت، این حمله یک اشتباه بوده است.

هر چند، وزارت دفاع امریکا از ارایه جزئیات در مورد نتایج این گزارش خودداری کرد، اما گفته می شود که برای بررسی و ملاحظه به دسترس جنرال جان کمپبل قرار داده شده است.

در نتیجه حمله سوم ماه اکتوبر نیرو های هوایی امریکا بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در شهر کندز ۱۲ کارمند سازمان داکتران بدون سرحد و ۱۰ بیمار شفاخانه به شمول سه کودک کشته شدند.

سازمان داکتران بدون سرحد، این حمله را که در آن ۳۷ نفر دیگر به شمول ۱۹ کارمند این سازمان زخمی شدند، تخطی آشکار از قوانین بین المللی حقوق بشر دانست.

به دنبال این حادثه، عدهء از اعضای کانگرس امریکا و سازمان داکتران بدون سرحد در مورد این حمله تحقیقات مستقل را تقاضا کردند.

بعد از این درخواست اشتن کارتر وزیر دفاع امریکا یک تحقیقات کامل و شفاف را وعده داد و ویلیم هیکمن یک جنرال امریکایی را به حیث رئیس هیأت تحقیق کننده تعیین کرد.

جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیرو های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان گفت، رهبری تحقیقات مستقل به جنرال هیکمن به خاطری سپرده شد که این جنرال تحت قومانده او نمی باشد.

بر اساس گزارش رویترز، اکنون جنرال کمپبل جزئیات حمله بر این شفاخانه در کندز را ملاحظه می کند.

وزارت دفاع امریکا در یک پیامی تحریر گفته است، پیش از اینکه گزارش به دسترس مرکز فرماندهی قوای مسلح امریکا برسد، باید مورد تایید جنرال جان کمپبل قرار گیرد.

در نظر است، نسخهء از این گزارش برای معلومات عامه به نشر برسد، اما معلوماتی شامل آن نخواهند بود که نیروهای نظامی امریکا آن را سری دانسته و از لحاظ امنیتی معلومات خاص شمرده شود.

وزارت دفاع امریکا نگفت که این گزارش چه زمانی به نشر خواهد رسید.

اما جنرال جان کمپبل گفته بود که گزارش های ابتدایی در باره حمله هوایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد، ممکن یک ماه بعد، به نشر برسد.

XS
SM
MD
LG