لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

در بیش از ۱۰ ماه، علت سه بار سقوط ولسوالی یُمگان در چیست؟


نماینده گان مردم بدخشان در شورای ملی افغانستان پس از بالا گرفتن پرسش های زیاد در مورد اینکه چرا جنگجویان داخلی و خارجی مسلح در بیش از ۱۰ ماه گذشته برای سومین بار ولسوالی یمگان بدخشان را تصرف کردند؟ گفته اند، این ولسوالی از موقعیت جغرافیایی خوب برخوردار است، از همین رو جنگجویان به این ولسوالی چشم دوخته و حمله می کنند.

آنان به این باورند که مخالفین مسلح می توانند با تصرف یمگان به آسانی سایر ولسوالی ها به شمول فیض آباد مرکز بدخشان را نیز به کنترول درآورند.

نیلوفر ابراهیمی یکی از وکلای مردم بدخشان در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، ولسوالی یمکان از جایگاهء خاص ستراتیژیک در بدخشان برخوردار بوده و به همین دلیل مخالفین مسلح بیشتر به کنترول درآوردن دایمی آن، چشم دوخته اند.

خانم ابراهیمی در این مورد گفت:

"ولسوالی یمگان یک نقطه بسیار مهم و استراتیژیک است که جرم را تحت فشار قرار می دهد، این ولسوالی از لحاظ موقعیتی جایگاه خاص ستراتیژیک دارد، به این معنی که وقتی نا امنی در یمگان ایجاد شود، مستقیماً بالای چندین ولسوالی دیگر که با یمگان وصل است مانند جرم، بهارک و بالاخره فیض آباد مرکز بدخشان تاثیر دارد."

خانم ابراهیمی همچنان گفت، جنگجویان داخلی و خارجی مربوط به استخبارات منطقه تلاش می ورزند تا با تصرف کامل بدخشان دامنه فعالیت های تخریبکارانه خود را به اکثر کشورهای مربوط به آسیای میانه گسترش دهند.

این موضوع در حالی مطرح می شود که روز پنجشنبه برای بار سوم طالبان مسلح مرکز ولسوالی یمگان بدخشان را به تصرف درآوردند.

گزارش ها می رسانند که در درگیری میان نیروهای افغان و مخالفین مسلح در این ولسوالی تا حالا ده ها تن از دو طرف کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده اند.

این در حالیست که وزارت دفاع ملی افغانستان گفته است که تلاش ها به هدف باز پس گیری این ولسوالی به شدت جریان دارد.

در همین حال ذکریا سودا یکی دیگر از نماینده گان بدخشان در ولسی جرگه هشدار می دهد که جنگجویان خارجی تلاش دارند تا با سقوط یمگان و سایر ولسوالی های بدخشان بیشتر روسیه و تاجکستان را باتهدید امنیتی روبرو سازند.

آقای سودا افزود:

"در این که چرا جنگجویان خارجی این نقطه را انتخاب می کنند، نظر من اینست که اینجا بدخشان هم سرحد می باشد با تاجکستان، چین و پاکستان که این گپ خیلی کلان است و جنگجویان که از قرغزستان، ازبکستان، تاجکستان در بدخشان جابجا هستند می توانند که یک تهدید به سرحدات تاجکستان باشند، بناً آنها یک نقطه خیلی سوق الجیشی را انتخاب کرده اند."

آقای سودا همچنان می گوید، رهبری عملیات نظامی به هدف سقوط کامل ولایت بدخشان را بیش از ۴۰۰ جنگجوی خارجی به دست دارند.

این نماینده مردم نگران است که موجودیت بیش از یک هزار و ۵۰۰ مخالف مسلح در بدخشان سبب شده است تا اضافه تر از ۵۰ درصد خاک این ولایت از کنترول دولت خارج گردد.

به اساس معلومات مسوولان محلی، یمگان، تگاب، کشم، وردوج، یفتل، راغستان، درایم، ارگو، تیشکان، اشکاشم، جرم، بهارک، زیباک و یفتل پایین و بالا از جمله مناطق ولایت بدخشان اند که هم اکنون یا تحت کنترول مخالفین و یا هم با تهدید جدی امنیتی روبرو اند.

جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان نظامی افغان تاکید داردکه نیاز است تا هرچه زودتر رهبران حکومت وحدت ملی بخاطر حفظ بخش های آسیب پذیر خاک افغانستان با هماهنگی کامل وارد اقدام عملی شوند.

جمشید - حبیب زاده

XS
SM
MD
LG