لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

افغانستان در آینده نزدیک عضو سازمان جهانی تجارت خواهد شد


در کمتر از یکماه دیگر افغانستان عضویت سازمان جهانی تجارت را بدست خواهد آورد و با عضویت در این سازمان مشکلات زیاد تجاری کشور برطرف خواهد شد.

رحیم مهمند رئیس بخش تجارت بین المللی وزارت تجارت و صنایع افغانستان با اشاره به این موضوع در صحبت با رادیو آزادی گفت که با کسب عضویت سازمان جهانی تجارت، از آن استفاده اعظمی خواهند کرد.

آقای مهمند افزود:

" در کنفرانس نایروبی که در 17 دسمبر در کنیا برگزار می شود در آن داکتر عبدالله رئیس اجرائیه و یک هیئت بلند پایه حکومتی می رود و بخاطر الحاق پروتوکولی که است آنرا امضا می کنند. ما بسیار خوشبین استیم که افغانستان عضویت سازمان جهانی تجارت را حاصل می کند و ما از آن استفاده نهایی خواهیم کرد و می توانیم از این طریق مشکلات خویش در تجارت، سرمایه گذاری، مارکیت استندرد برای صادرات و غیره را حل کنیم."

آقای مهمند گفت که افغانستان تمامی شرایط عضویت در سازمان جهانی تجارت را تکمیل کرده است.

رئیس جمهور اشرف غنی اخیراً در ارگ ریاست جمهوری با هیئت سازمان جهانی تجارت ملاقات داشت. در این دیدار هر دو طرف در خصوص زمینه سازی بخاطر کسب عضویت افغانستان در این سازمان بحث و گفتگو کردند.

هیئت سازمان جهانی تجارت در این دیدار گفته است که پیوستن افغانستان به این سازمان می تواند در بخش اصلاحات تجارتی موثر تمام شود و زمینه سرمایه گذاری افغان های خارج از کشو را در افغانستان فراهم سازد.

بر اساس گزارش ها، افغانستان پیشنهاد برای عضویت در سازمان تجارت جهانی را یازده سال پیش مطرح کرد که تا حالا پذیرفته نشده بود.

در این حال آگاهان امور اقتصادی می گویند که عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی بسیار با اهمیت است اما این کشور باید توانایی خود را ارتقا دهد تا یک عضو فعال این سازمان باشد نه یک عضو غیر متحرک.

سیف الدین سیحون یکی از آگاهان گفت:

" وارد نمودن برخی فشارها از سوی کشورهای که موانع و محدودیت های تجارتی را وضع کردند بخصوص افغانستان که در معرض این محدودیت ها از طرف پاکستان و ازبیکستان در مواردی هم ایران روبر است بناءً اگر عضو سازمان جهانی تجارت باشد از اینرو افغانستان پس از این می تواند به یک گام بیشتر و بهتر در زمینه روابط و مناسبات تجارتی در جهان فرصت خوب بدست آورد."

افغانستان در حال حاضر در بخش همکاری‌های اقتصادی عضویت دایمی و ناظر حدود ۱۵ سازمان بشمول سازمان های سارک و شانگهای را دارد.

عدۀ دیگر آگاهان اقتصادی بدین باور اند که به دلیل ضعف پالیسی‌های اقتصادی افغانستان نتوانسته که در این سازمان ها نقش قابل ملاحظهء داشته و یا هم استفاده لازم از این سازمان‌ها نماید.

گزارش- فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG