لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

آیا المونیوم می تواند مانند شیشه کاملاً شفاف باشد؟


عنصر کیمیاوی المونیوم که سمبول آن (Al) و نمبر اتومیک آن 13 است از جمله فلزاتیست که انسان آن را از زمانه های خیلی باستان می شناسد.

این فلز که رنگ نقره یی روشن دارد، نرم، غیر مقناطیسی وهادی جریان برق است. چون در برابر پروسهء اوکسدیشن یا زنگ زدن مقاوم است از آن در عرصه های مختلف زنده گی و تکنولوژی استفاده می شود.

استفاده از المونیوم خیلی وسیع است، امروز آن را می توان از لوازم منزل و بهداشت گرفته تا موتر، طیاره و راکت، ساختمان ها و حتی در استیشن فضایی بین المللی یافت.

از لحاظ تیوریک استفادهء دوباره از المونیوم 100 درصد و غیر قابل ضایعات است.

تا امروز در مورد این فلز تحقیقات خیلی گستره صورت گرفته است و دانشمندان تصور می کردند که در مورد المونیوم خیلی می دانند، اما...

آیا می دانید که المونیوم می تواند مانند شیشه کاملاً شفاف باشد؟

تعجب نکنید تا چندی قبل حتی بزرگترین دانشمندان جهان نه تنها در مورد آن نمی دانستند، بلکه حتی تصور آن را هم نمی کردند.

اما جالب اینست که تخیل انسانی در ادبیات و هنر از چندین دهه قبل از امروز در مورد آن سخن می گفت، چنانچه در یکی از فلم های ستارترک (Star Trek) برای انتقال یک نهنگ بزرگ از قرن 23 به قرن بیست چهارم یک تانک بزرگ آب از مواد مقاوم در برابر فشار و سفر در زمان ساخته می شود که در فلم آن را به نام المونیوم شفاف یاد می کنند.

اینک همانطوری که پیش بینی های زیاد نویسندهء فرانسوی ژول ورن در دنیایی ساینس و تکنولوژی به حقیقت پیوست، بعد از گذشت چندین دهه از آن قسمت فلم ستار ترک، دانشمندان لابرتوار تحقیقات ساینس نیروهای بحری امریکا المونیومی را ساخته اند که مانند شیشه کاملاً شفاف است.

دانشمندان موفق شده اند که نانو پودر المونیوم را در معرض فشارخیلی زیاد قرار داده، سپس حرارت دهند و بعد از پالش آن، مواد شفاف و بلورین را بدست بیاورند که مانند شیشه شفاف است.

داکتر جس سنگیرا (Jas Sanghera) می گوید، این مادهء شفاف که در ترکیب آن بر علاوهء المونیوم، مگنیزیم نیز شامل است، نسبت به شیشه های معمولی خیلی محکمتر بوده، در برابر فشار های ناشی از توفان ها، باران های شدید و سایر حوادث طبیعی بیشتر مقاوت داشته و آن را زود زنگ نمی زند.

استفاده از المونیوم شفات در وسایلی که باید وزن آن کم و مقاومت آن زیاد باشد از چوکات عینک گرفته، تا طیاره های بی پیلوت، راکت های فضایی و حتی شیشه های ضد مرمی خیلی مهم است.

دانشمندان به ابن عقیده اند که المونیوم شفات تکنولوژی استفاده از این فلز را در جهان دگرگون خواهد ساخت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:14 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG