لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

وزیری: تلاش های جدی برای تصرف ولسوالی یُمگان جریان دارد


وزارت دفاع افغانستان می گوید که تلاش ها به هدف بازپس گیری مرکز ولسوالی یُمگان ولایت بدخشان به شدت جریان دارد.

یُمگان بدخشان، ولسوالی که برای بار سوم طالبان مسلح موفق شده اند آنرا در تصرف خود درآورند.

وزارت دفاع افغانستان تایید می کند که مرکز ولسوالی یُمگان در حال حاضر در کنترول طالبان می باشد، اما می گوید برای بازپس گیری آن تلاش های جدی ادامه دارد.

اما پرسش اینجاست که چرا این ولسوالی بار بار بدست طالبان سقوط می کند.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در پاسخ به این پرسش چنین می گوید:

" مشکل اینجاست و همه می دانند که در افغانستان جنگ جریان دارد و در عقب این جنگ شوم دست های استخبارات منطقه است و آنها مخالفین مسلح را تجهیز و کمک می کنند. این را باید ما قبول کنیم که در افغانستان مداخلات است، اگر نه ولسوالی یُمگان کاملاً تصفیه شده بود."

آقای وزیری گفت که قوت های کافی در ولسوالی یُمگان موجود است و اطمینان داد که در آینده نزدیک آنرا آزاد خواهند ساخت.نرا

وی افزود، از آغاز جنگ در ولسوالی یُمگان تاکنون شش تن از نیرو های افغان کشته شده اند اما به طالبان مسلح نیز در این جنگ تلفاتِ سنگین وارد شده است.

مرکز ولسوالی یُمگان بدخشان روز پنجشنبه بدست طالبان مسلح سقوط کرد.

ولسوالی یُمگان پیش از این نیز دو بار به دست طالبان افتاده بود.

این ولسوالی با ولسوالی جرم این ولایت مرز مشترک دارد و به گفته مقام های محلی بدخشان، این مسیر از یک و نیم سال بدینسو در اختیار طالبان مسلح قرار دارد.

در این حال شورای ولایتی بدخشان می گوید که پیشروی نیرو های افغان در ولسوالی یُمگان بخاطر بازپس گیری مرکز این ولسوالی تاکنون نتیجه نداشته است.

عبدالله ناجی نظری یک عضو این شورا در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا زمانیکه مسیر ولسوالی یُمگان با ولسوالی جرم باز نشود آنها بار ها شاهد سقوط یُمگان خواهند بود.

آقای نظری گفت:

" خواست ما از حکومت مرکزی اینست که مراکز مثل دره جوخان و خستک از بین برده شود و مسیر ولسوالی یُمگان با ولسوالی جرم باز شود تا وقتی که این مسیر را باز نکنیم اگر ما یُمگان را امروز بگیرم ممکن چند وقت بعد دوباره سقوط کند."

مرکز ولسوالی یُمگان بدخشان در حالی در تصرف طالبان مسلح قرار دارد که به اساس معلومات وزارت دفاع افغانستان، در حال حاضر جنگ در ۱۳ ولایت کشور جریان دارد.

آگاهان نظامی می گویند که ولسوالی یُمگان و چند ولسوالی دیگر بدخشان از جمله مناطق آسیب پذیر اند، بناءً حکومت باید بخاطر حفظ بخش های آسیب پذیر در نقاط مختلف کشور اقدامات عملی را روی دست بگیرد.

گزارش- فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG