لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

دلیلی: برای تامین صلح از آموزش تا پذیرفتن خطر ادامه می دهم


راز محمد دلیلی،چهره یی که به گفته خودش توانسته است در میان 38 کشور جهان جایزه بین المللی آموزش های صلح را به دست آورد.

شماری از نهاد های جامعه مدنی در کابل نیز از راز محمد بخاطر کارنامه هایش تقدیر کردند.

عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان میگوید درسال های که وی با آقای دلیلی تماس داشته است، همواره یگانه آرزویش را صلح و امنیت در کشور گفته است.

آقای رفیعی روز پنجشنبه در مراسم تقدیر از وی درکابل گفت، رازمحمد دلیلی برای رسیدن به این هدف حتی به ولایات نا امن کشور سر زده است و نهاد های را برای آموزش زنان و کودکان و جوانان ایجاد کرده است.

زمانی که از آقای دلیلی پرسیده شد که چطور این انگیزه سبب شد تا به آموزش های صلح فکر کند؟

گفت:

"زمانی که کودک بودم روزی استاد به صنف داخل شد و از من و جمع هم صنفی هایم پرسی خیلی سخت را پرسید وقتی پاسخ داده نتوانستیم چوب را گرفت و مارا به شدت لت و کوب کرد، اولین کسی که حاضر شد که لت بخورد خود آقای دلیلی بوده است و میگوید پس از همان روز برایم یک انگیزه پیدا شد که چه زمینه هایی را باید جست که دامن لت و کوب و خشونت را از جامعه ما برچیند."

جایزه آموزش صلح همه ساله از سوی بنیاد امریکایی "ایل هیبری"برای شخصیت هایی که در راستای صلح و آموزش مبارزه کرده اند در نظر گرفته شده است.

جایزه صلح از سوی بنیاد ایل هیبری برای نخستین بار برای یک افغان داده شده است.

رازمحمد دلیلی میگوید که این بنیاد وی را مُربی معروف صلح درافغانستان عنوان کرده.

این فعال مدنی میگوید که یگانه آرزوی وی همراه با همسرش صلح و آرامش کشورش است وی به این باور است که صلح از راه سیاست و هشدار تامین نخواهد شد و تجربه وی از چندسال نشان میدهد که باید مردم برای دریافت کلید گم شده صلح بسیج و یک دست شوند.

کارنامه های این فعال مدنی از سوی رییس جمهور نیز ستایش میشود.

رئیس جمهور در پیامی که از سوی اسدالله غضنفر مشاور فرهنگی وی به خوانش گرفته شد از کارکرد های راز محمد دلیلی ستایش می کند:

"خوشحال هستم که یک جوان توامند افغان جایزه بین المللی را در راستای آموزش صلح به دست آورده است. آقای دلیلی به حیث یک روشن فکر واقعی مشکلات جامعه خود را شناسایی و برای مهار آن و تامین فرهنگ صلح سال های زیادی تلاش ورزیده است. "

زادگاه راز محمد دلیلی در ولایت غزنی است و در رشته انجنیری تحصیلاتش را به پایان رسانده و اکنون وی رئیس موسسه انکشافی سنایی می باشد.

این فعال مدنی از مبارزاتش در سالهای 1357 تا 1370 برای تامین عدالت اجتماعی میگوید و قصه های تلخ از دوران زندان،و ضرب و شتم از سوی طالبان دارد.

وی میگوید که از مبارزه اش دست نکشیده و به راهش همچنان در راستای آموزش و صلح در کشور ادامه می دهد:

" در صورتیکه در برابر تمامی این ناهمواری ها به پا ایستاده نشویم و بسیج نشویم مشکلات ما دایمی دوام خواهد کرد شاهد نبوده ایم که صلح از آدرس زور و هشدار و یا صلح سیاسی به نتیجه رسیده باشد صلح از محروم ترین قشر جامعه به ارمغان آمده است و زمان آن است تا ما یک ملت شویم. "

بسته گان و هواداران رازمحمد دلیلی برنده جایزه آموزش صلح میگویند این فعال مدنی برای تامین صلح و آموزش و اینکه چگونه مردم را بسیج کند از شیوه های فرهنگی و مذهبی کار گرفته است.

این فعال مدنی موسسه انکشافی سنایی را نیز برای توامند سازی زنان و جوانان بنا نهاده است که به گفته خودش در راستای تامین صلح و حل منازعات فعالیت دارد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG