لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

سوپکو: بیشترین پول امریکا در افغانستان، بی مورد به مصرف رسیده است


سیگار یا ادارهء سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می گوید، برنامه ریزی ضعیف، هزینه های اضافی و فساد اداری باعث شدند تا به تلاش های امریکا برای بازسازی افغانستان زیان برسد.

امریکا در چهارده سال گذشته یک ترلیون دالر را در افغانستان مصرف کرده است و همچنان در همین مدت دو هزار و دو صد نظامی امریکایی در این کشور کشته شده اند.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان روز چهار شنبه طی سخنرانی خود در پوهنتون براون واقع در رود ایلند امریکا گفت، روند بازسازی افغانستان بارها و بارها دچار چالش های دوامدار شده و فساد اداری روی هر تلاش تاثیر انداخته است.

به گفتهء وی، برای حفظ دستاورد ها در افغانستان، باید جلو فساد اداری گرفته شود.

عزیز بارز کارشناس امور بین المللی در لندن به رادیو آزادی گفت، از اینکه روند بازسازی افغانستان نتوانسته نتایج که از آن توقع میرفت را بدست آورد، امریکا و افغانستان مشترکاٌ مقصر اند.

آقای بارز می گوید:

"مشکل حکومت افغانستان نداشتن برنامه و بی ظرفیتی است و مشکل جامعه بین المللی به خصوص امریکا در این است هر زمانیکه نیرو های بین المللی برای تامین صلح و ثبات و بازسازی به یک کشور میروند آنها هدف خود را فراموش کرده و در پی منافع خود در همه منطقه می باشند. "

اداره سیگار که همواره منتقد مصارف امریکا در افغانستان است، اخیراٌ وزارت دفاع امریکا را مورد انتقاد قرار داده گفت، پنتاگون از مالیه دهنده گان امریکایی 43 ملیون دالر را به خاطر ساختن یک تانک تیل در شبرغان گرفته است که احتمال دارد قیمتی ترین تانک تیل در جهان باشد. این قیمت 140 بار بیشتر از ارزش یک تانک تیل مشابه به آن در پاکستان است که می توان با مصرف 500 هزار دالر امریکایی آن را ساخت.

در یک مورد دیگر جان سوپکو گفت، امریکا در سال 2010 میلادی در نظر داشت تا یک پایگاه بزرگ نظامی امریکایی را در ولایت هلمند اعمار کند اما بعداٌ مسوول نظامیان در آنزمان گفت که نیازی به اعمار آن پایگاه نیست. اما برخی از جنرال های امریکایی گفتند که کانگرس ایالات متحده برای اعمار این پایگاه پول مختص کرده و نباید ساخت این پایگاه لغو گردد.

به گفتهء سرمفتش خاص امریکا برای افغانستان، امریکا برای اعمار این پایگاه 26 میلیون دالر امریکایی مصرف کرد و هیچگاه از جنرال هایکه مانع ساختن آن نشده بودند سوال هم نکرد.

از سوی دیگر آقای سوپکو از موسسه ( یو ایس اید) امریکایی یاد آوری کرد که نمیدانست در یک دهه گذشته چند باب مکتب را در افغانستان تاسیس کرده و نتایج آموزشی آن چه بوده است؟

سوپکو می گوید، نخست باید ارزیابی شود که کدام پروژه میتواند بیشتر تاثیر گذار باشد و سپس روی همان کار صورت گیرد.

به باور وی، ضروری است تا نیاز افغانها را دانسته روی پروژه ها سرمایه گزاری شود در غیر آن به گفته جان سوپکو این همه مثل مکاتب بدون استاد و شفاخانه های بدون داکتر، دوا و نرس خواهد بود.

XS
SM
MD
LG