لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

طبیبب: حکومت در فراهم سازی زمینه رشد تجارت برای زنان همکاری نکرده است


برخی از زنان تجارت پیشۀ افغان ادعا می کنند که حکومت افغانستان در رشد و انکشاف تجارت و ایجاد سهولت ها برای آنان، توجه لازم نکرده است.

آنان به روز پنجشنبه در نشستی به مناسبت تجلیل از روز جهانی "زنان تجارت پیشه" در کابل گفتند که با آنکه علاقمندی زنان در این بخش در حال افزایش است، اما هیچ کمک قابل ملاحظۀ با آنان صورت نگرفته است.

سیما عزیز طبیبی رئیس فابریکه مبل ملی عزیز و تجهیزات ساختمانی در این نشست گفت که در کنار این بی توجهی وضعیت امنیتی و اقتصادی فعلی کشور سبب رکود تجارت آنان شده است:

" تجارت های بزرگ سقوط کرده، صنعت سقوط کرده، زراعت خوب پیش نمی رود، ما بجای این که رو به انکشاف باشیم در حال رکود هستیم، کمک های جامعه جهانی با زنان تجارت پیشه به کجا میرود معلوم نیست، برای زنان افغان در بخش تجارت کمک قابل ملاحظه صورت نگرفته است. "

زنان تجارت پیشه می گویند که در طول سال های فعالیت شان توانسته اند برای صدها زن زمنیه کار را فراهم کنند.

به اساس معلومات موسسه "لید" که برگزار کننده نشست تجلیل از روز جهانی زنان تجارت پیشه بود، در حال حاضر پنج درصد زنان مسوولیت پیشبرد امور تجارتی و صنعتی را در کشور، به عهده دارند.

در همین حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان روی تشدید تلاش ها برای گسترش فعالیت های تجارتی زنان افغان تاکید می ورزد.

آذرخش حافظی رئیس کمیته روابط بین المللی این اتاق که در همین نشست حضور داشت از حکومت خواست تا در این مورد توجه جدی کند:

" کمک های جامعه جهانی در مورد توان بخشی زنان اکثراً هدر رفته است در این مورد از رییس جمهور و رییس اجراییه افغانستان و همکاران شان تقاضا دارم که در مورد به مصرف رسانیدن نه تنها بودجه دولتی در زمینه توان بخشی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان، بلکه کمک های که در این عرصه از سوی جامعه جهانی صورت میگیرد نظارت داشته باشند. "

با آنکه ریاست جمهوری افغانستان موجودیت مشکلات در بخش تجارت زنان را می پذیرد اما می گوید که طرح های را به هدف ایجاد سهولت ها برای زنان تجارت پیشه روی دست دارند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" ما بخاطر تغییر این وضعیت برنامه های مشخصی داریم تا چگونه بتوانیم نقش زن را در امور اجتماعی و در رشد اقتصادی افغانستان بیشتر و بارزتر بسازیم. "

زنان تجارت پیشه امیدوارند تا تعهدات حکومت در بخش فراهم آوری امکانات و سهولت ها برای آنان، روی کاغذ باقی نماند.

آنان می گویند نیاز است تا برای فروش کالا های تجارتی آنان در بازار های جهانی بازاریابی صورت گیرد، تا از این طریق دسترسی زنان افغان به منابع مالی بیشتر شود.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG