لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

رئیس جمهور افغانستان به قزاقستان سفر خواهد کرد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به سلسله تلاش ها به هدف جلب همکاری های منطقویی این بار به قزاقستان می رود.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می گوید که اجندای این سفر بیشتر بر مسایل اقتصادی متمرکز خواهد بود.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز چهارشنبه در نشست خبری در پاسخ به پرسش رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور غنی با مقام های قزاقستان برخی موافقت نامه ها را نیز امضا خواهد کرد.

سید ظفر هاشمی افزود:

"در این سفر علاوه بر موضوعات تشریفاتی و همچنان صحبت با مقامات قزاقستان که شامل رئیس جمهور و صدراعظم می شود، هیأت افغانستان دیدارهای دیگر را هم در سطوح مختلف در نظر گرفته است که مهمترین بخش آن برای مردم افغانستان، امضا دو تفاهمنامه و یک موافقت نامه می باشد که در برگیرنده موضوعات اقتصادی و حکومتداری است."

آقای هاشمی گفت که رئیس جمهور اشرف غنی در این سفر همچنان در پوهنتون قزاقستان سخنرانی خواهد داشت.

پیش از این آقای غنی به برخی کشور های منطقه سفر های داشته است و در بیشتر نشست ها تأکید کرده است که مشکلات افغانستان به حل منطقه یی نیاز دارد.

وی همچنان گفته است که تلاش می کند، افغانستان را به پل ترانزیتی و تجارتی میان آسیا میانه و آسیا جنوبی مبدل سازد.

قبل از این رئیس جمهور غنی با رئیس جمهور ترکمنستان نیز برخی موافقت نامه ها را امضا کرده است.

در این حال آگاهان امور اقتصادی، این گونه تلاش های حکومت افغانستان را در راستا تقویت نظام اقتصادی افغانستان موثر می خوانند.

آذرخش حافظی رئیس روابط بین الملل اتاق تجارت و صنایع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، قزاقستان در منطقه یک کشور قدرتمند اقتصادی است و این سفر رئیس جمهور غنی به آن کشور دست آورد های خوبی در پی خواهد داشت.

آقای حافظی گفت:

"قزاقستان یکی از کشور های ثروت مند آسیا مرکزی است و سفر رئیس جمهور اشرف غنی به آن کشور و عقد برخی قرار داد ها و امضای تفاهمنامه ها می تواند که در بهبود مناسبات با قزاقستان نقش مثبت داشته باشد."

تلاش های حکومت افغانستان به هدف تقویت همکاری های برخی کشور های آسیا میانه در حالی آغاز شده است که در این اواخر داد و ستد تجاری میان افغانستان و پاکستان اندک شده است.

پیش از این آگاهان امور اقتصادی گفته بودند که افغانستان باید به خاطر وارد نمودن مواد لازمی اش از پاکستان به برخی کشور های بدیل آن فکر کند.

گزارش - فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG