لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

"در مکتوب ارسال شده به وزارت شهرسازی موضوع قرارداد با فروزی ذکر نشده است"


عبدالعلی محمدی
عبدالعلی محمدی

پس از جنجال ها بخاطر قرارداد ساخت یک شهرک با خلیل الله فروزی یکی از مقروضین اصلی کابلبانک نه تنها وظیفه مشاور حقوقی رییس جمهور به حالت تعلیق در آمد بلکه سبب شد تا مقامات برخی ادارات دیگر نیز در آن دخیل شناخته شوند.

عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رییس جمهور افغانستان که هم اکنون وظیفه اش به حالت تعلیق در آمده است می گوید که به وزارت شهر سازی نگفته است که با خلیل الله فروزی قرارداد ساخت شهرک را امضا نماید.

آقای محمدی که روز چهار شنبه به کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه خواسته شده بود گفت، در این قضیه وزیر شهر سازی مقصر است و باید از وی پرسیده شود که چرا با آقای فروزی قرارداد را امضا کرده است.
وی گفت:
" من کار وزیر را رد می کنم، وزیر استناد می کند که به اساس این مکتوب یعنی من برایش گفتم که برو برای خلیل فروزی از کجای این مکتوب مشخص می شود که من گفتیم به خلیل فروزی قرار داد امضا کنیم، اگر از یک گوشه اش این حرف پیدا شد من مسوول هستم وزیر شهر سازی نه حق داشت تفاهمنامه جور کند نه حق داشت با خلیل فروزی گپ بزند در مکتوب من گفتیم که به شرکت ساختمانی نبی زاده وردک اجازه داده شود."

آقای محمدی در حالی وزیر شهر سازی را در قضیه خلیل الله فروزی مقصر می داند که سید سعادت منصور نادری پیش از این گفته بود که بر اساس مکتوب های پی هم آقای محمدی برای آقای فروزی جواز ساخت شهرک را داده است.

مشاور حقوقی رییس جمهور می گوید، در وقت معین نام های برخی حلقات را افشا می کند که آنها در تلاش بودند تا اقدامات رییس جمهور را در راستایی مبارزه با فساد اداری ناکام کرده و نگذارند تا پول های کابلبان جمع آوری گردد.

هر چند اظهارات وزیر شهر سازی در زمینه عقد قرار داد ساخت شهرک با خلیل الله فروزی و دادن حکم آن از سوی عبدالعلی محمدی باعث به تعلیق درآمدن وظیفه مشارو حقوقی رییس جمهور گردید، اما آقای محمدی می گوید بستن این قرار داد غیر قانونی می باشد.

در این حال محمد ضیا نورخیل مشاور حقوقی وزارت شهر سازی که در جلسه کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه حضور داشت گفت، در این مورد با وی هیچ مشوره یی صورت نگرفته است.

وی گفت:
" در این مورد خاص از من مشوره خواسته نشده به این ارتباط من تأسف کردم که چگونه این فرد زندانی و حالا آزاد علاوه بر سلب آزادی اش پروتوکول امضا می کند کاملاً خلاف قانون بود این مساله."

کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه در حالی دوسیه قرارداد ساخت شهرک هوشمند توسط خلیل الله فیروزی را بررسی می کند که رییس جمهور غنی بخاطر تحقیق این مسأله هیأتی را تعین کرده است.

در این حال سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که در ارتباط به این قضیه تحقیقات آغاز گردیده است.

در یازده هم ماه عقرب خلیل الله فروزی قرارداد ساخت شهرک هوشمند را با حکومت امضا کرد که سید سعادت منصور نادری وزیر شهر سازی، احمد ضیا مسعود نماینده خاص رییس جمهور در بخش حکومتداری خوب و عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رییس جمهور هنگام امضای این قرارداد حضور داشتند.

زلمی زابلی رییس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه می گوید که امضای قرارداد با خلیل الله فروزی جرم است و افرادی که در این قضیه شامل باشند، باید مجازات گردند.
وی گفت:

"مشاور رئیس جمهور گفت که فعلاً من از وظیفه منفک هستم. اما باز هم در یک وقت مناسب حقایق دگر را می گویم این حرف ها به این معنی است که کدام دلیل قانونی وجود نداشت چون خودش در آن مراسم اشتراک کرده بود وی در آنجا گفت که ما از خلیل فروزی تشکر می کنیم که پیشنهاد دولت را پذیرفته است"

آقای زابلی می گوید، آنها بصورت جدی قضیه قرارداد ساخت شهرک به وسیله خلیل الله فروزی را تعقیب می کنند تا معلوم شود که مقصر اصلی در این قضیه کی ها اند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG