لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

امریکا از چین خواست اعمار جزایر را در بحیرهء جنوب آن کشور متوقف سازد


در اجلاس سالانهء رهبران کشورهای آسیا پاسفیک که به خاطر تامین همکاری های اقتصادی بین 21 کشوراین حوزهء اقیانوس آرام در فلیپین دایر شده است، بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا از چین خواست، ساختمان و اعمار جزایر مصنوعی را در منطقهء مورد منازعه در بحیرهء جنوب آن کشور متوقف سازد.

درمنطقهء حوزهء آسیا پاسفیک حدود سه ملیارد تن زنده گی می کنند و اجلاس امسال رهبران این کشورها در شهر مانیلا پایتخت فلیپین تحت تاثیر سلسلهء بحث ها در مورد منطقهء ستراتیژیک بحیرهء جنوب چین و حملات تروریستی هفتهء اخیر در پاریس قرار دارد.

چین روی منازعه در مورد بحیرهء جنوب این کشور با همسایگانش تاکید می کند.

در آستانهء این اجلاس دو روزهء سران کشورهای آسیا پاسفیک، بارک اوباما رییس جمهور امریکا در مورد ساختمان جزایر بزرگ ابراز نگرانی کرد که در نزدیک سواحل فلیپین اعمار می شود.

بارک اوباما بعد از ملاقات با بنینگو اکوینو (Benigno Aquino) رییس جمهور فلیپین به خبرنگاران گفت:

"ما پی آمد ها و عواقب احیای اراضی و فعالیت های ساختمانی چین را روی ثبات منطقوی مورد بحث قرار داده، توافق کردیم که برای کاهش تنش های باید گام های اساسی به شمول توقف در احیای اراضی و ساختمان های جدید و توقف در نظامی ساختن مناطق مورد منازعه در بحیرهء جنوب چین، برداشته شود."

رییس جمهور امریکا همچنان یک مساعدت 250 ملیون دالری را در امور بحری به متحدان این کشور در این منطقه و دادن یک کشتی نظامی را برای فلیپین اعلان کرد.

بارک اوباما همچنان تلاش می کند، توافقنامهء را ترویح کند که در مورد تجارت آزاد با 12 کشور حوزهء آسیا پاسفیک امضا شده و چین در آن شامل نیست.

چین بالای تقریباً تمام منطقهء بحیرهء جنوب این کشور به شمول مناطق نزدیک به سواحل همسایه های آسیایی اش، ادعای مالکیت می کند.

اما شی جین پنگ (Xi Jinping) رییس جمهور چین در سخنرانی که قبل از آغاز اجلاس رهبران کشورهای حوزهء آسیا پاسفیک در شهر مانیلا مرکز فلیپین ایراد کرد، بطور مستقیم به این منازعه تماس نگرفته، از کشور های آسیا پاسفیک خواست، اختلافات شان را از طریق مشورت و مذاکرات حل کنند.

کشورهای فلیپین، ویتنام، مالیزیا، برونای و تایوان نیز بالای بخش های از ین بحیره ادعای مالکیت دارند. گفته می شود که دراین منطقه ذخایر بزرگ نفت و گاز موجود است.

XS
SM
MD
LG