لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

یک مرکز بزرگ آموزشی مخالفین مسلح در ولسوالی کوهستانات وجود دارد


با آنکه در این اواخر وضعیت امنیتی ولایت های شمال افغانستان به خصوص سرپل رو به وخامت گراییده است، برخی از نماینده های این ولایت در ولسی جرگه می‌گویند که در ولسوالی کوهستانات مراکز بزرگ آموزش مخالفین مسلح دولت وجود دارد.

عزیزه جلیس یکی از نماینده های ولایت سرپُل روز چهار شنبه در نشست عمومی ولسی جرگه گفت که برخی جنگجویان خارجی در این مراکز، بر علاوه آماده ساختن واسکت های انتحاری، به مخالفین مسلح دولت آموزش نظامی نیز می‌دهند.

وی گفت:

"در ولسوالی کوهستانات ولایت سرپُل از وسایل و مواد بسیار پیشرفته استفاده می‌کنند. واسکت های انتحاری آماده می شود که فاصله دوصد متری را هدف قرار می‌دهد تروریست های خارجی هستند که مرکز تعلیمی را ایجاد کرده و هر روز در قریه جات مرکزی سرپُل مخالفین را آموزش نظامی می‌دهند"

در این حال محمد حسن بلخابی یکی دیگر از نماینده های ولایت سرپُل در ولسی جرگه نیز این نگرانی ها را بجا میداند و می‌گوید که کوهستانات یکی از نا امن ترین ولسوالی سرپُل شمرده می‌شود:

وی گفت:

"چندی قبل ۶-۷ خانوادهء ازبیک در آنجا بود که برای ماین سازی آمده بودند در کوهستانات سرپُل چند تن شان حضور داشتند ۱ و ۲ تن شان کشته و زخمی شدند. ولسوالی کوهستانات یکی از ولسوالی های مهم در شمال است و جای است که می‌تواند پایگاه مخالفین در آنجا ایجاد شود و بعید نیست که یکی از مراکز مهم مخالفین باشد."

کوهستانات یکی از ولسوالی‌ های سرپل بوده که چندی قبل بدست مخالفین مسلح حکومت افتاد، اما مقامات افغان می‌گویند که اکنون این ولسوالی تحت کنترول نیروهای امنیتی افغان قرار دارد.

قبل از این گزارش ها در مورد موجودیت جنگجویان خارجی، در برخی ولایت های شمال افغانستان به نشر رسیده است و گفته شده که این جنگجویان به مخالفین مسلح حکومت آموزش های نظامی می‌دهند.

سال جاری افغانستان بخصوص شمال این کشور شاهد شدت نا امنی ها بود که در نتیجه آن شهر کندز و برخی از ولسوالی های ولایات بدخشان و فاریاب بدست مخالفین مسلح حکومت سقوط کرد اما پس از تلاش‌های نیروهای امنیتی افغان شهر کندز دوباره در تصرف حکومت در‌آمد.

در این حال علی اکبر اندرابی قومندان امنیه ولایت سرپل با آنکه نا امنی‌ها در این ولایت را تائید می کند اما حضور جنگجویان خارجی را در این ولایت نمی‌پذیرد.

وی گفت:
"در طول همین سال ها تا کنون در داخل شهر و ولسوالی ها پایگاهی را برای مخالفین حکومت ندیده ایم که در آنجا واسکت های انتحاری آماده شود ولی توطئه ها زیاد بوده اما امسال این چنین توطئه ها هم وجود ندارد."

قبل از این نیز برخی از نماینده های ولایت سرپُل در ولسی جرگه گفته اندکه اگر حکومت در خصوص ناامنی های این ولایت توجه جدی نکند ممکن این ولایت نیز به سرنوشت کندز مواجه شود.

کارشناسان از حکومت افغانستان می‌خواهند تا این چنین گزارش‌ها را به جدیت تعقیب نموده و مراکز جنگجویان خارجی را در هر نقطه کشور که موجود باشد، از بین ببرد.

گزارش - آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG