لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

درگیری میان نیروهای افغان و طالبان در ولسوالی یُمگان بدخشان جریان دارد


مسوولان محلی ولایت بدخشان تایید کردند که حوالی صبح امروز چهارشنبه مخالفان مسلح حکومت که در کنارشان شماری زیادی از جنگجویان کشورهای آسیای میانه نیز قرار دارند، بالای مرکز ولسوالی یُمگان این ولایت حملات تهاجمی را آغاز کرده اند.

هر چند مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که این ولسوالی را طالبان مسلح تصرف نکرده اند، اما از جانبی دیگر باشندگان این ولسوالی می‌گویند که هم‌ اکنون کنترول این ولسوالی را طالبان مسلح بدست گرفته اند.

سخی‌داد حیدری آمر امنیت قوماندانی امنیه بدخشان به رادیوآزادی گفت که مخالفان مسلح حکومت از چندین استقامت بالای ولسوالی یُمگان حمله کرده اند و هم اکنون درگیری شدید میان نیروهای دولتی و طالبان مسلح در چهار اطراف تعمیر ولسوالی و در داخل شهر این ولسوالی جریان دارد.

وی گفت:

"فعلاً درگیری نیروهای اردوی ملی، پولیس ملی و پولیس محلی با طالبان مسلح در داخل شهر یُمگان و اطراف تعمیر ولسوالی جریان دارد و تا هنوز ما با نیروهای دولتی تماس داریم و ارتباطات قطع نشده است."

حیدری می‌گوید که نیروهای تازه به محل رویداد اعزام نشده اند، چون راه موصلاتی این ولسوالی از یک‌سال بدین‌سو از سوی طالبان مسلح بروی ترافیک و به خصوص نیروهای دولتی مسدود می‌باشد.

آمر قوماندانی امنیه بدخشان علاوه کرد که اکمالات ولسوالی یُمگان و فرستادن نیروها از طریق هوا صورت می‌گیرد، وی افزود که فعلاً نیروهای هوایی به این ولسوالی فرستاده شده اند و این ولسوالی تحت حملات هوایی قرار دارد.

وی گفت:

"تمامی اکمالات و تغییر و تبدیل پروسونل امنیتی این ولسوالی از طریق هوا صورت می‌گرفت و در حال حاضر نیروهای ما آمدگی دارند تا وضعیت هوا مساعد شود که با آن ولسوالی نیروهای کمکی اعزام شوند."

بر مبنای سخنان حیدری، در این درگیری ده تن از طالبان مسلحو سه نفر از نیروهای امنیتی افغان کشته شده اند.

موصوف بیان نمود که در این درگیری در کنار طالبان مسلح، شماری از جنگجویان کشورهای آسیایی میانه، تندروان ازبیکستانی، تاجیکستانی، عرب ، پاکستانی و ایغور چین نیز شامل هستند.

از جانب دیگر عبدالله ناجی نظری، عضوی شورای ولایتی بدخشان به رادیوآزادی گفت که ولسوالی یاد شده از بیش از یک ‌سال بدینسو تحت محاصره مخالفان مسلح حکومت قرار داشت که سرانجام طالبان مسلح با دوستان خارجی شان بالای این ولسوالی حملات تهاجمی را آغاز کرده اند.

وی گفت:

"فعلاً درگیری شدید میان نیروهای دولتی و طالبان در داخل شهر و نزدیکی تعمیر ولسوالی و قوماندانی امنیه جریان دارد و امیدوار هستیم که کمک‌های بیشتر هوایی صورت بگیرد و اگر کمک هوایی صورت نگیرد و وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، ممکن وضعیت به نفع دشمن تغییر کند."

با این حال ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان مسلح معرفی می‌کند می‌گوید که ولسوالی یُمگان را کاملاً طالبان مسلح صبح امروز چهارشنبه تصرف کرده اند. وی علاوه کرد که با تصرف این ولسوالی مقدار زیاد مهمات را بدست آورده اند و به نیروهای دولتی نیز تلفات وارد کرده اند.

با این حال یک مقام ولایت بدخشان که نخواست از وی نام گرفته شود به رادیوآزادی گفت که ولسوالی یُمگان از مدت یک‌ سال بدین‌سو تحت محاصره طالبان مسلح قرار داشت و سر انجام صبح امرزو چهارشنبه مخالفان مسلح حکومت موفق شدند که این ولسوالی را تصرف نمایند.

شایان ذکر است، که پنج ماه قبل نیز این ولسوالی را طالبان مسلح تصرف کرده بودند و برای چند مدت تحت تصرف آنها قرار داشت، اما نیروهای دولتی با راه اندازی عملیات هوایی و زمینی این ولسوالی را دوباره تصرف کردند.

باید گفت که بیش از یک‌ ماه می‌شود که ولسوالی وردوج بدخشان را نیز طالبان مسلح تصروف کرده اند و تا هنوز تحت تسلط آنان قرار دارد.

اجمل آرین، بدخشان

XS
SM
MD
LG