لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

فرانسه کشتی های طیاره بردارش را به مدیترانه فرستاد


رییس جمهور فرانسه به کشتی های طیاره بردار این کشور دستور رفتن به شرق مدیترانه را زمانی داد که پاریس حملات علیه گروه تندرو دولت اسلامی را تشدید بخشید.

این اقدام فرانسه پس از حملاتِ صورت گرفت که پاریس شب جمعه گذشته شاهد آن بود.

فرانسوا اولاند رییس جمهور این کشور همچنان گفت، ایالات متحده امریکا و روسیه باید اختلافات شانرا کنار گذاشته و در مبارزه با گروه داعش مشترکاً همکاری کنند.

این مسأله را رییس جمهور فرانسه دیروز طی سخنرانی در جلسۀ مشترک نماینده‌گان و سنای کشور پس از آن ابراز کرد که همزمان با آن پولیس این کشور ۱۵۰ محل را برای دستگیری افراطیان وابسته به گروه داعش در سراسر این کشور مورد تلاشی قرار داد.

از سوی دیگر، نیروهای کوماندوی بلجیم نیز یک خانه را در بروکسل محاصره کردند، اما موفق به پیدا کردن مظنون کلیدی این حملات نشدند.

تیر اندازی و انفجارها از سوی افراد مسلح و مهاجمان انتحاری

هفتهء گذشته در یک رستورانت، یک صالون کنسرت و استدیوم بزرگ فوتبال در پاریس، ۱۳۲ کشته برجا گذاشت در حالیکه صد ها تن دیگر در این حملات زخمی شدند.

پس از حملات شهر پاریس، فرانسه حملات هوایی اش را علیه مواضع گروه داعش در سوریه تشدید بخشید.

وزارت دفاع این کشور امروز سه شنبه گفت، در حملات شب گذشته بالای مواضع داعش در رقه، یک پوسته و یک مرکز آموزشی این گروه هدف قرار گرفت.

در همین حال رییس جمهور فرانسه می‌گوید، به کشتی طیاره بردار کشورش موسوم به شارل دوگل دستور حرکت بسوی آب های سوریه داده است.

گفته می‌شود، این کشتی که ۲۶ جت جنگی فرانسوی در آن موجود است، می‌تواند ظرفیت فرانسه را در انجام حملات هوایی علیه گروه داعش بطور چشمگیری بیافزاید.

همچنان در حال حاضر دوازه طیاره جنگی فرانسه به هدف سرکوبی داعش در امارات متحده عربی و اردن مستقر اند.

گروه داعش مسوولیت حملات اخیر در پاریس را بدوش گرفت.

برنارد کازینووا وزیر داخله فرانسه می‌گوید، حملات پاریس در خارج از کشور طرح ریزی شده بودند.

وی گفت:

"حملات که فرانسه را در سیزدهم نومبر هدف قرار داد، در خارج از کشور طرح ریزی شده بودند. گروه از مهاجمان که برای این حملات بسیج شده بودند در خاک بلجیم بودند و احتمالاً همدستان شان در فرانسه بودند. تحقیقات بیشتر در این مورد روشنی خواهد انداخت."

حملات پاریس مرگبارترین حملات پس از بمبگذاری شهر مادرید در ۲۰۰۴ خوانده شده است، آنزمان ۱۹۱ تن کشته شده و ۳۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

رییس جمهور فرانسه از نماینده‌گان پارلمان این کشور خواست تا به خاطر حملات تروریسی پاریس حالت اضطراری در این کشور را تا سه ماه دیگر تمدید کند.

فرانسوا اولاند همچنان گفت، نخست از همه در جنگ سوریه علیه داعش به ایتلاف بزرگتر نیاز است و این موضوع را در ملاقاتِ که در چند روز آینده با روسای جمهور امریکا و روسیه خواهد داشت، مطرح می‌کند.

XS
SM
MD
LG