لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

اظهارات سه مقام افغان درمورد افزایش قیمت‌ها قناعت مشرانو جرگه را حاصل نکرد


با آنکه ارگان‌های مربوطه بخاطر بلند رفتن نرخ دالر در برابر پول افغانی و افزایش قیمت مواد اولیه در افغانستان به دلایل مختلف اشاره کردند، اما در مورد اقدامات عملی بخاطر این مشکل چیزی نگفتند.

معین وزارت تجارت و صنایع، رییس عمومی د افغانستان بانک و رییس تصدی مواد نفتی و گاز مایع روز سه شنبه در جلسه استجوابیه مشرانو جرگه خواسته شده بودند.

صدرالدین سحر معین وزارت تجارت و صنایع در این جلسه گفت، یکی از عوامل بلند رفتن نرخ مواد نفتی بیشتر شدن تقاضای مردم در فصل سرما می باشد:

وی گفت:

" یکی اینکه فعلاً موسوم زمستان است در این وقت سردی هوا باعث می‌شود که مصرف بالا می‌رود و تقاضای مصرف کننده ها هم بیشتر می‌شود و در هر جنس که تقاضا بلند برود خاصیت بازار همین است که قیمت را هم بلند می‌برد."

پرچَوی برق، بلند رفتن نرخ اسعار و متوقف شدن موقت واردات گاز ترکمنستان به کشور از جمله عواملی اند که بالای قیمت مواد نفتی تأثیر گذاشته است.

از سوی هم فرید الله شیرزی رییس تصدی مواد نفتی و گاز مایع می‌گوید، حکومت افغانستان قرارداد خرید ۱۵۰ هزار تُن گاز را با آذربایجان امضا کرده که با وارد کردن آن این مشکلات حل خواهد شد.

آقای شیرزی همچنان گفت، افغانستان همه ساله به ۴۲۰ هزار تُن گاز نیاز دارد و برای این مقدار گاز نه دولت و نه سکتور خصوصی ذخیره دارد.

اما وی گفت که به اندازه کافی ذخیره های تیل وجود داشته و از این ناحیه هیچ مشکل متوجه افغانستان نیست.

یکی از عوامل دیگر افزایش قیمت مواد خوراکه و غیر خوراکه در کشور کاهش نرخ افغانی در برابر اسعار خارجی بخصوص دالر می‌باشد.

خلیل صدیق رییس عمومی دافغانستان بانک در پاسخ به نگرانی‌های اعضای مشرانو جرگه در این مورد گفت، افزایش ناامنی ها و بلند رفتن نرخ دالر به سطح جهانی سبب افزایش قیمت دالر در برابر افغانی گردیده است:

" عوامل دیگر بوده که سطح تولید پایین آمده مهاجرین زیاد شده نا امنی ها بسیاری افراد سرمایه خود را بیرون ساخته اند یک امر طبیعی است در هر جای هر کس می‌خواهد مسوولیت سرمایه خود را حفظ کند."

اعضای مشرانو جرگه بر کارکردهای حکومت انتقاد کرده گفتند که چرا قبلاً حکومت بخاطر بلند رفتن قیمت مواد نفتی بخصوص گاز اقدامات لازم را انجام نداده است.

اعضای مشرانو جرگه به پاسخ‌های ارگان‌های مربوطه قناعت نکرده و تصمیم گرفتند تا آنها به کمیسیون های مربوطه خواسته شوند.

فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه در این مورد چنین گفت:

" تقریباً 5 نفر ممتنع و سه نفر قانع و دیگر همه مخالف و بالاخره جواب های معین صاحب و رییس صاحب قناعت بخش نبود به مجلس همانطور به رییس بانک."

با فرا رسیدن فصل زمستان همه ساله قیمت مواد اولیه بخصوص مواد سوخت افزایش میابد و در این فصل برعلاوه سردی مردم با مشکلات زیادی روبرو می‌گردند.

مردم و اعضای شورای ملی ناامنی ها و دیگر عوامل را مشکل اساسی این مسئله می‌دانند اما این پرسش را مطرح می‌کنند که بخاطر حل این مشکلات چرا ذخیره گاه ها ایجاد نمی‌گردد.

گزارش - فرشته ندا

XS
SM
MD
LG