لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

استادان: نمی‌گذاریم ملکیت‎های پوهنتون طبی به سکتور خصوصی واگذار شود


برخی از استادان معترض پوهنتون طبی کابل می‌گویند که حکومت افغانستان نه تنها تعهدات اش را در زمینه ایجاد سهولت در بخش تحصیلات عالی عملی نکرده بلکه بر خلاف آن عمل می‌کند.

ده‌ها تن از این استادان از روز دوشنبه در اعتراض به آنچه واگذاری ملکیت این پوهنتون به سکتور خصوصی می‌خوانند، دست به اعتصاب درسی زده‌اند.

آنان ادعا دارند که قرار است تا انستیتوت قلبی پوهنتون طبی کابل، مرکزی که به نام این پوهنتون ایجاد شده و برای محصلین زمینه کار عملی را فراهم نموده است، از سوی برخی حلقات به مرکز جمع آوری پول مبدل شود.

نجیب الله امرخیل یکی از استادان این پوهنتون در مورد به رادیو آزادی گفت:

"خواست عمده استادان پوهنتون کابل این است که انستیتوت قلبی به هیچ عنوان به هیچ ارگان دیگری داده نشود. چون جز پوهنتون طبی کابل بوده و زمین، تعمیرات و تشکیلات اش مربوط به این پوهنتون می‌باشد به هیچ عنوانی به دیگر ارگان داده نمی‌شود."

اعتراض کننده‌گان گفتند، تا زمانیکه حکومت از این اقدام اش منصرف نشود آنان به اعتصاب شان پایان نخواهند داد.

استادان پوهنتون طبی کابل می‌گویند، در حالی که آنان برای گسترش و بهتر شدن زمینه تحصیل در کشور تلاش دارند، اما به گفته آنان برخی حلقات سعی می‌کنند تا جلو فعالیت‌های آنان را بگیرند.

در این حال برخی از محصلین پوهنتون طبی کابل می‌گویند که واگذاری انستیتوت قلبی این پوهنتون به سکتور خصوصی سبب محدود شدن آموزش عملی آنان می‌گردد.

این محصلین تأکید دارند، در صورتی‌که اعتراض استادان شان نتیجه ندهد، آنان دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

"سیف الرحمان دانشجو استم یک تن از محصلین این پوهنتون. ما اگر به درس بیاییم و ساحه کاری نداشته باشیم پس نمی‌توانیم به درستی درس بخوانیم انستیتوت قلبی یکی از مکان های کار عملی ما است حق ما است که از حریم خود دفاع کنیم."

به اساس معلومات، پوهنتون طبی کابل دارای شش پوهنځی بوده که در آن چهار و نیم هزار محصل مصروف آموزش می‌باشند.

دراین میان صفی الله جلالزی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که برای بررسی این موضوع یک هیئت تعین شده و به زودی این مشکل حل خواهد شد.

استادان و محصلین پوهنتون طبی کابل تأکید دارند که به هیچ صورت بخش انستیتوت قلبی این پوهنتون را از دست نمی‌دهند.

آنان تأکید می‌کنند که مخالف رشد سکتور خصوصی در کشور نیستند اما می‎گویند که بنام خصوصی سازی نباید در برابر پوهنتون‌ها و مراکز اکادمیک مانع ایجاد گردد.

گزارش - آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG