لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

هشدار ایران در مورد فعالیت گروه داعش در افغانستان و عراق!


در حالیکه ایران و روسیه در مورد فعالیت‌های گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند، وزارت دفاع افغانستان یکبار دیگر از کشورهای منطقه خواست که به عوض ابراز نگرانی، نیروهای امنیتی افغان را در امر سرکوب تروریستان، کمک و حمایت نمایند.

یک مقام نظامی ارشد ایران می‌گوید، اگر جنگجویان گروه داعش چه از سمتی عراق و یا افغانستان به چهل کیلومتری ایران نزدیک شوند نیروهای این کشور علیه آنها به اقدامات قاطع دست خواهند زد.

قبل از این، ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق هشدار داده بود که اهداف عمدهء گروه داعش، امریکا، فرانسه و ایران خواهند بود.

رسانه‌های دولتی ایران از جنرال رضا پوردستان در اشاره به هشدار وزیر خارجه عراق نقل قول کرده که می‌گوید، آنها از هیچگونه تهدیدی هراس ندارند و نیروهای نظامی ایران جنگجویان داعش را چهل کیلومتر دور تر از سرحد در داخل عراق و یا افغانستان، هدف خواهند گرفت.

این جنرال ایرانی هشدار داد که هر گونه اقدام گروه داعش در افغانستان و عراق که بر ضد ایران باشد، اقدام قاطع این کشور را به دنبال خواهد داشت.

جنرال پوردستان در ادامه گفت:

"در حال حاضر جنگجویان گروه داعش در شمال افغانستان حضور دارند و تلاش می‌کنند که خود را به سرحدات ایران برسانند."

این مقام نظامی ایران به مردم خود اطمینان داده گفت، قبل از اینکه دشمن به سرحدات آنها نزدیک شود، نیروهای دفاعی کشور برای مقابله با آنها آماده‌اند.

همزمان با این، روسیه یکبار دیگر از حضور جنگجویان گروه داعش در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

او لیک سیرمولوتوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی‌اش در یک کمیته پارلمان این کشور گفت، آنها از وخامت اوضاع در شمال افغانستان با خبر اند و در سفرش به کشورهای آسیای میانه با مقامات این کشورها در مورد فعالیت های گروه داعش در شمال افغانستان و خطرات ناشی از آن به کشورهای آسیای میانه بحث و گفتگو خواهد کرد.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، جنگ که در این کشور جریان دارد، تنها جنگ افغانستان نبوده، بلکه این جنگ برای امنیت و مصئونیت منطقه جریان دارد.

جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنها به هیچ کسی اجازهنمی‌دهند که از خاک این کشور بر ضد ایران، روسیه و یا کدام کشور دیگر استفاده کند. اما به گفته جنرال وزیری کشورهای همسایه هم در مبارزه افغانستان بر علیه تروریرم، نباید بر غندی خیر بنشینند.

جنرال دولت وزیری در ادامه به رادیو آزادی گفت:

"باید از اخلاص و عمق دل با افغانستان کمک کنند تا این مبارزه در مقابل داعش و تروریزم کامیاب شود. شما می‌دانید که ازبیکستانی، چیچین، اویغور، تاجیکستانی، عربی و پنجابی این ها همه آمدند در افغانستان جنگ می‌کنند. این قوای مسلح و مردم افغانستان اند که در مقابل داعش، تروریزم و طالبان می‌جنگند. هر کسی‌که در این مورد تشویش دارد، بیاید به افغانستان کمک کند."

روسیه قبل از این هم در مورد فعالیت گروه داعش در افغانستان نگرانی خود را بیان کرده بود، اما این اولین باریست که یک جنرال ایرانی چنین هشدار می‌دهد.

حکومت افغانستان به تکرار جنگ در این کشور را یک جنگ تمام عیار منطقه‌یی دانسته و از همه همسایه‌گان خود به شمول روسیه و ایران و دیگر کشورهای جهان خواسته تا در این جنگ نیروهای امنیتی افغان را تجهیر و تمویل نموده، کمک کنند.

XS
SM
MD
LG