لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

کرزی: فعالیت‌ های اقتصادی افغانستان به نفع تمام منطقه است


حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه روز یکشنبه در نشست همکاری‌ های سیاسی و اقتصادی منطقه‌ یی با اشاره به ابتکاراتی‌ که در بخش گسترش فعالیت‌ های اقتصادی از سوی افغانستان در نظر گرفته شده است گفت، مفاد آن به تمام کشور های منطقه خواهد رسید.

در حالیکه حکومت افغانستان در این اواخر برای گسترش همکاری‌ های اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی تلاش‌ های زیادی را آغاز کرده است، اما مشکلات سیاسی و امنیتی در برابر این تلاش‌ ها هنوز نیز مانع عمده خوانده می‌ شود.

وی گفت:

"در سال ۲۰۰۴ میلادی ما نشست ریکا یا همکاری های اقتصادی منطقوی برای افغانستان را برگزار کردیم که این تنها برای افغانستان نیست بلکه این یک ابتکار منطقوی است تا منطقه با آن پیشرفت کند."

آقای کرزی افزود که حکومت افغانستان همواره بر گسترش روابط اقتصادی منطقه‌ یی تأکید کرده اما به گفته وی برخی مشکلات سیاسی و امنیتی باعث تأخیر در زمینه تلاش‌ ها در این مورد شده است.

معین سیاسی وزارت خارجه به گروه‌ های تروریستی که در افغانستان می‌ جنگند نیز اشاره کرده گفت که جنگ آنان به تمام کشورهای منطقه ضرر رسانیده و نیاز است تا در برابر آنها مبارزه مشترک صورت گیرد.

از سوی دیگر جیمز کریتون رئیس انستیتیوت موسوم به شرق و غرب که این نشست به ابتکار وی برگزار شده است می گوید که بزرگترین مانع همکاری های اقتصادی منطقه‌ یی عدم اعتماد بوده و باید به این موضوع توجه جدی صورت گیرد.

وی گفت:

"به نظر من بزرگترین مشکل اعتماد سازی است و این برای منطقه کار پر چالش است، اگر ما این اعتماد را ایجاد کنیم پس روابط را نیز ایجاد کرده می‌ توانیم."

از سوی دیگر عتیق الله نصرت رئیس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌ گوید، در افغانستان امکانات بالقوه وجود دارد تا از آن به نفع تقویت اقتصاد منطقه استفاده صورت گیرد.

به گفته وی، افغانستان در وصل مارکیت‌ های تجارتی منطقه نقش حیاتی دارد.

وی افزود:

"ما باور داریم که همکاری های منطقوی بدیلی ندارد مگر این که اقتصاد آسیای جنوبی با آسیای شرقی، آسیای میانه و شرق میانه وصل گردد، افغانستان در وصل این مارکیت ها نقش حیاتی را بازی کرده می‌ تواند."

حکومت افغانستان پیش از این نه تنها در بخش‌ های اقتصادی بلکه بر همکاری های امنیتی و سیاسی و اجماع منطقه‌ یی نیز تأکید ورزیده است.

کارشناسان اقتصادی می‌ گویند که افغانستان باید به حیث پل اتصال میان کشورهای جنوب آسیا و آسیای میانه تبارز کرده و این کشور از موقعیت خوب جغرافیایی اش استفاده سیاسی و اقتصادی کند.

گزارش - تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG