لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

بسیاری مناطق ولسوالی اچین از وجود داعش پاکسازی شده است


مقام‌های محلی در ننگرهار می‌گویند در ادامۀ عملیات نظامی روان در ولسوالی اچین این ولایت بسیاری از مناطق از وجود جنگجویان وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش پاکسازی شده است.

احمد ضیا عبدالزی سخنگوی والی ننگرهار شام شنبه در صحبت تلیفونی با رادیوآزادی گفت که این عملیات به هدایت شورای امنیت و به اساس فیصلۀ شورای نظامی ولایت ننگرهار در ولسوالی اچین راه اندازی شده است.

او افزود که در جریان حدود دو هفته عملیات در اچین تلفات سنگین به جنگجویان مسلح وارد شده است.

وی گفت:

" درین دو هفته گروه داعش حدود ۱۵۰ نفر تلفات داشته و ساحات زیادی از وجود شان پاکسازی شده است. در ساحاتِ که حالی داعش وجود ندارد، پوسته های زیادی ایجاد شده که هم نیروهای حکومتی و هم مردم محل از آن محافظت می‌کنند."

آقای عبدالزی در پاسخ به این سوال که این جنگجویان تحت فرماندهی چی کسی در ولسوالی اچین قرار دارد، این گونه توضیح داد:

" افرادی مختلفی هستند که سرپرستی این گروه را به عهده دارند. این گروه فعالیت خود را تحت عنوان بیرق سیاه آغاز کرده است. کسانی هستند که هیچ نوع وابستگی به افغانستان ندارند و بعضی کسانی شاید باشند که آنها قبلاً تحت بیرق سفید کار می‌کردند ولی حالا به یک شکل ناراضی شدند و به همین گروه پیوسته و می‌جنگند."

آقای عبدالزی افزود که فعالیت جنگجویان وابسته به داعش در ننگرهار در اثر عملیات‌های نیروهای امنیتی افغانستان و نیز حملات طیاره‌های بی پیلوت اکنون تنها به شماری از مناطق اچین و ده بالا محدود شده است.

پیش ازین، جنرال محمد زمان وزیری قوماندان قول اردوی ۲۰۱ سیلاب روز دوشنبه به رادیوآزادی گفت که جنگجویان وابسته به داعش می‌خواستند از راه تصرف ولسوالی های ننگرهار مرکز این ولایت را تحت فشار قرار دهند.

جنرال وزیری گفت که ظرف دو ماه گذشته تدابیر جدی امنیتی در مناطق سرحدی برای جلوگیری از فعالیت‌های این جنگجویان روی دست گرفته است.

وی افزود:

" آنها در ننگرهار خود را به شدت اکمال کرده بودند. پلان شان این بود که ولسوالی‌های شینوار ،ده بالا و اچین را تصرف کنند و خود را به شهر جلال آباد برسانند. ولی خوشبختانه که نیروهای امنیتی بیدار بودند و همه پلان‌های شان را خنثی کردند."

سخنگوی والی ننگرهار گفت که اکنون ده‌ها خانوادۀ که در اثر جنگ بی جا شده بودند دوباره به ولسوالی اچین بازگشته اند.

عبدالزی گفت:

" مردم اچین از رویۀ خشن جنگجویان وابسته به داعش به ستوه آمده بودند و اکنون در کنار نیروهای امنیتی خودشان نیز در تأمین امنیت مناطق شان سهم گرفته اند."

پیش ازین، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان ماه گذشته ضمن هشدار از تهدیدهای گروه‌های داعش و القاعده در افغانستان در مورد ادامۀ حمایت ایالات متحده و ناتو ازین کشور تأکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG