لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

کابل: مرکز آموزش‌های عملی و تولیدی برای زنان در فارم پیله وری ایجاد شد


هر چند در یک دهه گذشته زنان افغان در بخش های مختلف پیشرفت های بی سابقه داشته اند، اما در بخش های بازار یابی برای تولیدات شان پیشرفت های لازم صورت نگرفته و عواید اندک بدست میآورند.

وزارت های زراعت و مالداری و امور زنان برای حل این معضل مرکزی را به هدف آموزش‌های عملی و تولیدی برای زنان در فارم پیله وری ایجاد کرد و در این مرکز در بخش بازاریابی نیز برای شان آموزش داده خواهد شد.

میر امان الدین حیدری معین وزارت زراعت و مالداری روز شنبه حین افتتاح این مرکز گفت در مرکز آموزش های عملی و تولیدی حدود صد زن در بخش های زراعت، تولید و بازاریابی آموزش کسب خواهند کرد.

وی گفت:

"هدف اصلی ایجاد این مرکز انکشاف و فراهم سازی زمینه های گسترش و پروسس تولیدات زراعتی به منظور افزایش حاصلات می باشد، در این مرکز همچنان مهارت ها و تکنالوژی های لازم برای افزایش عایدات و کیفیت زنده‌گی برای زنان روستایی فراهم می‌شود."

آقای حیدری افزود که زنان در بخش زراعت سهم برجسته داشته و به گفته وی آموزش زنان در بخش زراعت و بازاریابی می‌تواند در اقتصادی آنان بهبود به میان آورد.

در این حال وزارت امور زنان می‌گوید، هر چند زنان افغان تولیدات خوبی زراعتی دارند اما به علت نبود بازار عواید کمتر بدست میآورند.

فوزیه حبیب معین این وزارت گفت که نیاز است که در سایر ولایات کشور نیز مراکز مشابه ایجاد گردد.

وی افزود:

"ما امیدوار هستیم تا این مراکز به کمک موسسات بین‌المللی بتواند از مرکز به طرف روستاها و دهات برود تا تغییر در دهات ما و در دسترخوان مردم در دهات بیآید."

مرکز آموزش‌های عملی و تولیدی برای زنان در فارم پیله وری روز شنبه از سوی رولا غنی بانو اول افغانستان افتتاح گردید.

خانم غنیگفت که فعالیت این مرکز در کابل و ولایات افغانستان زنان را در بخش تولیدات خودکفا ساخته و این کشور خواهد توانست بار دیگر لقب بهترین تولید کننده ابریشم را دوباره در جهان کسب کند.

این مرکز به کمک مالی UNDP یا سازمان انکشافی ملل متحد در افغانستان ایجاد گردیده است.

جوسف میسن نماینده این سازمان در افغانستان بر ادامه همکاری های شان در راستای خودکفایی زنان افغان تأکید کرده گفت:

"یو ان دی پی، از اینکه این برنامه را تمویل می‌کند احساس خوشی دارد و یو ان دی پی در افغانستان متعهد به ادامه کمک هایش در این بخش ها می‌باشد تا با تقویت زنان افغانستان تقویت شود."

وزارت زراعت افغانستان می‌گوید که فیصدی قابل ملاحظه نفوس این کشور مصروف فعالیت‌های زراعتی بوده و ایجاد این گونه مراکز می‌تواند در افزایش و فروش تولیدات آنان نقش عمده داشته باشد.

در این حال شماری از زنان روستایی که در مراسم افتتاح این مرکز اشتراک کرده بودند از این اقدام حکومت استقبال کرده گفتند که این گونه مراکز می‌تواند آنان را در ریشه کن ساختن فقر و تنگدستی همکاری کند.

گزارش - تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG