لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

ولسی جرگه: حکومت برنامه های روند صلح را در چوکات قانون تنظیم کند


ولسی جرگه افغانستان از حکومت می‌خواهد تا برنامه هایش را در خصوص روند صلح به درستی پیش برده و آنرا در چوکات قانون تنظیم نماید.

ولسی جرگه افغانستان به این باور است که تلاش‌های انجام شده در راستای تأمین صلح و امنیت در کشور موثریت چندان نداشته و حکومت باید در برنامه هایش برای پیش برد این پروسه تجدید نظر نماید.

نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه که ریاست جلسه روز شنبه را به عهده داشت می‌گوید، حکومت باید به شمول برنامه هایش روی تشکیل شورای عالی صلح نیز توجه کرده و در آن اصلاحات بوجود آورد.

وی گفت:

"حکومت باید به برنامه های صلح توجه کند، اما این صلح باید در چوکات قانون انجام شود، صلح تنها از یک طرف صورت گرفته نمی‌تواند و ما از جانب مقابل نیز توقع می‌کنیم که به صلح حاضر شوند."

آقای احمدزی می‌گوید، افغانستان از اقوام مختلف تشکیل شده و کسانی باید در شورای عالی صلح جا گزین شوند که شناخت کامل با مردم در مناطق و ارتباط محکم با حکومت داشته باشند.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که شماری از اعضای ولسی جرگه انتقاد کردند که افغانستان به میدان جنگ مبدل شده و ناامنی ها روز به روز در کشور گسترش پیدا می‌کند.

چندی قبل نیز سرپرست شورای عالی صلح تأکید کرده بود که در ساختار این شورا باید تغییر وارد شده و تلاش‌ها برای صلح در کشور به صورت هماهنگ پیش برده شود.

وی گفته بود که رییس جمهور کشور مطابق به تعهدات اش باید روی برنامه های صلح تجدید نظر کرده و کسانی را شامل تشکیل این شورا سازد که میان حکومت و مخالفان مسلح به خوبی میان جیگری کرده می‌توانند.

حالا نیز مسوولان این شورا طرفدار عملی شدن برنامه های موثرتر بوده و می‌گویند، از این چنین اقدامات استقبال می‌کنند.

محمد اسماعیل قاسم یار رییس روابط بین‌المللی این شورا در صحبت با رادیوآزادی در مورد چنین می‎گوید:

" این مسایل که یک تجدید نظر به تشکیلات شود یا روش های کارا تری در پیش گرفته شود من فکر می‌کنم که اینها همه خوب هستند و من یقین دارم که برای بهتر انجام دادن یک کار راه های بهتر هم وجود دارد و ما راه های بهتر و موثر تر را برای رسیدن به این هدف عالی استقبال می‌کنیم."

آقای قاسمیار همچنان می‌گوید هر توافق که در خصوص تأمین صلح در کشور میان دو طرف بمیان آید باید قابل قبول مردم باشد.

اما تا حال مشخص نیست که حکومت در مورد پیش برد برنامه ها و تغییر تشکیل شورای عالی صلح برنامه دارد یا نه؟

برخی از کارشناسان امور می‌گویند که موفقیت پروسه صلح در کشور به اراده حکومت و طالبان مسلح و همچنان به همکاری صادقانه پاکستان بسته گی دارد.

گزارش - جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG